Świadome oddychanie krok po kroku – jak zrelaksować się za pomocą oddechu?

kobieta oddycha świadomie
Fot. ©BillionPhotos.com/Fotolia

Świadome oddychanie to doskonały sposób na codzienny stres. Dotlenia organizm, obniża tętno, rozluźnia mięśnie, wycisza i uspokaja, relaksuje fizycznie i psychicznie oraz ułatwia zasypianie. Świadomy oddech może być wstępem do medytacji.

Jak walczyć ze stresem za pomocą oddechu

Świadome oddychanie polega na możliwie najpełniejszym skupieniu się na własnym oddechu. Możesz je praktykować w każdej chwili, w której zechcesz się uspokoić, wyciszyć, odświeżyć fizycznie i psychicznie. Jedna sesja świadomego oddychania powinna trwać ok. 20 minut.

W jakiej pozycji ćwiczyć świadome oddychanie

Świadomy oddech możesz ćwiczyć w każdej wygodnej pozycji. Jeśli jednak nie chcesz zasypiać, oddychaj siedząc na wygodnym krześle lub fotelu z ramionami spoczywającymi swobodnie na oparciach. Świadome oddychanie na leżąco często kończy się snem, co zresztą może mieć znaczenie dla leczenia bezsenności. Najważniejsze jest, żeby pozycja, w jakiej przystąpisz do ćwiczenia, była naturalna i nie wymuszała nadmiernego nacisku na jakąś część ciała. Jeśli chcesz oddychać na leżąco, nie podkładaj pod głowę poduszki, możesz jednak podłożyć wałeczek pod kark.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: pączki z konfiturą

Praca przepony podczas świadomego oddychania

Wciągnij nosem dużo powietrza tak, żeby klatka piersiowa się uniosła. Powietrze z płuc przenieś teraz do przepony, która znajduje się w dolnej części brzucha. Postaraj się, żeby brzuch uniósł się jak najwyżej, a klatka piersiowa opadła. Na końcu wypuść powietrze z przepony. Powtarzaj cykl: płuca – przepona – wydech. Na tym polega właśnie głębokie, relaksujące oddychanie.

Jak wyciszyć umysł podczas świadomego oddychania

Żeby zrelaksować się i rozluźnić, podczas świadomego oddychania umysł musi współpracować z ciałem. Zadbaj o to, żeby nikt ani nic ci nie przeszkadzało. Żeby nie zasnąć możesz ustawić sobie budzik na 20-25 minut. Zamknij oczy i oddychaj tylko nosem. Myśl o każdej czynności, którą wykonujesz i o ruchach swojego ciała. Możesz wyobrazić sobie, że znajdujesz się w przyjemnym miejscu, np. latem na łące. Postaraj się wyobrazić sobie to miejsce z najdrobniejszymi szczegółami, poczuć ciepło słońca i delikatny powiew wiatru.

 

Jeśli w trakcie świadomego oddychania poczujesz się słabo lub zakręci ci się w głowie, przerwij je.


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady