Jak wykonać detoks od internetu? Objawy uzależnienia od sieci

mężczyzna z sokiem i tabletem
Fot. ©Syda Productions/Fotolia.com

Nadmierne korzystanie z internetu wywołuje podobne reakcje chemiczne w mózgu co picie alkoholu, branie narkotyków czy uprawianie hazardu. Aby sprawdzić, czy jest się uzależnionym od sieci, warto spędzić godzinę bez dostępu do urządzeń elektrycznych. Detoks od internetu polega na stopniowym odcinaniu się od technologii wykorzystujących sieć.

 

Z roku na rok psychologowie mają do czynienia z coraz większa liczbą osób uzależnionych od internetu. Jest to przejaw nadmiernego uprzemysłowienia społeczeństwa.

Dlaczego nadmierne korzystanie z internetu jest problemem?

W 2016 roku na Uniwersytecie w Virginii przeprowadzono badanie, w którym chciano sprawdzić, w jakim stopniu urządzenia elektryczne wpływają na życie ludzi. Okazało się, że już po 6-15 minutach ludzie zaczynali czuć się nieprzyjemnie, gdy przebywali tylko z własnymi myślami bez dostępu do sieci. Nie miało też znaczenia, czy eksperyment odbywa się w laboratorium czy we własnym domu. Jest to niepokojące badanie potwierdzające, że ludzie uzależniają dobry nastrój od internetu. Dzieje się tak, ponieważ w sieci co chwilę dostaje się informacje o czyiś aktywnościach, nowych zdjęciach i informacjach ze świata. Przez to ludzie stają się „maszynami do przetwarzania informacji”. Udowodniono, że korzystanie z portali społecznościowych daje nam zastrzyk dopaminy – hormonu aktywowanego podczas picia alkoholu, brania narkotyków i uprawiania hazardu.

Objawy uzależnienia od internetu

Uzależnienie od internetu może objawiać się spoglądaniem na smartfona co kilka minut lub przymusowym przeglądaniem Facebook'a czy stron internetowych, gdy ma się wolną chwilę, na przystanku i autobusie. Coach Jerzy Jakubowski proponuje, aby przekonać się, czy jest się uzależnionym o sieci, warto spróbować spędzić godzinę w pomieszczeniu bez używania jakichkolwiek urządzeń. Emocje, jakie czuje się podczas tego małego eksperymentu, mogą dać pewien ogląd na swój stosunek do korzystania z internetu. O ile dorośli korzystają z sieci głównie w celach zarobkowych, to młodzież z pokolenia Y i Z nie wyobraża sobie spędzania czasu wolnego bez urządzeń elektrycznych. Zgodnie z badaniami firmy Childwise, młode osoby do 14. roku życia w Wielkiej Brytanii spędzają w internecie średnio 6,5 godziny.

Czy detoks od internetu ma sens?

Gdy decyduje się na rezygnację z jakiejś czynności, np. alkoholu, cukru czy internetu to pozbawia się tej przyjemności na określony czas. Detoks jest zwykle ustalany na dany termin, a po jego upływie można się nagrodzić w podwójny sposób. Nie warto więc traktować odstawienia korzystania z sieci jako odwyku, lecz warto zastanowić się najpierw, dlaczego tak wiele czasu się na to poświęca. Następnie należy zwrócić uwagę, jakie obszary życia ucierpiały w związku z nadmiernym użytkowaniem internetu. Bowiem każde uzależnienie odbija się negatywnie na życiu. Niektórzy mają upośledzone zdolności komunikacji, ponieważ głównie porozumiewają się za pośrednictwem elektroniki. Wiele osób utraciła też zdolność koncentracji, ponieważ ich uwaga jest rozproszona wieloma bodźcami.

Jak zrobić detoks od internetu?

Aby zrobić detoks od internetu, należy najpierw przestać obserwować na portalach społecznościowych ludzi, którzy nie są prawdziwymi znajomymi. Konieczne jest usunięcie aplikacji ze smartfona, które nie są niezbędne do funkcjonowania. Następnie należy wyłączyć jak najwięcej automatycznych powiadomień z Facebooka czy e-maila. Niezwykle ważne jest, aby od razu po przebudzeniu nie ruszać telefonu. Kolejnym etapem jest wyjście na imprezę lub obiad z telefonem zostawionym w domu. Następnie należy systematycznie coraz rzadziej zabierać ze sobą smartfon i robić sobie całe dnie (głównie weekendy) bez urządzeń elektrycznych. Najważniejsze w procesie odstawiania są małe kroki.

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady