Chorobliwa zazdrość – sprawdź, jak możesz ją przezwyciężyć w związku!

kłotnia między kobietą a mężczyzną
Fot. Pixabay/webar4i/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Chorobliwą zazdrość należy odróżnić od naturalnego w związku niepokoju o uczucia partnera. Zwykła zazdrość przeradza się w patologiczną głównie u osób z niskim poczuciem własnej wartości.

Co to jest chorobliwa zazdrość?

Chorobliwa zazdrość to zaburzenie psychopatologiczne, którego podłożem jest podświadomy lęk przed odrzuceniem. Często na to schorzenie cierpią osoby z niskim poczuciem własnej wartości czy z niską samooceną. To u nich narasta najsilniej poczucie nieuniknionej straty i zagrożenia ze strony osób, które przez „chorych” będą uważane za bardziej atrakcyjne.

Jak zazdrosny, to dobrze…

Wiele słyszy się o tym, że zazdrość partnera w związku to jawny dowód na to, że zależy mu na tej relacji i powinno się odczytywać takie zachowanie jako pozytywny aspekt relacji. Inni powiedzą, że to uczucie podgrzewa miłość i buduje jej trwałość, a także wprowadza lekkie urozmaicenie do codziennego życia. Nawet nasze babcie mówiły: zazdrość to siostra miłości! Jakby nie podejść do tematu – to naturalne ludzkie odczucie! Co kiedy zachowanie zazdrosnego partnera wychodzi poza granicę normy?

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: surówka z kapusty pekińskiej i rzodkiewki

Objawy chorobliwej zazdrości

Partner, który jest zbyt zazdrosny, uzależnia drugą osobę od siebie, nie pozwalając jej na relacje społeczne z innymi ludźmi. „Zazdrośnik” odznacza się przede wszystkim zaborczością i nadmierną kontrolą, jednocześnie z czasem zakazuje swojej drugiej połówce normalnie żyć w społeczeństwie. Pilnie śledzi każdy ruch partnera. Zazdrośnika „zjada od środka” lęk, że może zostać opuszczony na rzecz innej osoby, dlaczego każdy gest czy spojrzenie ukochanej (lub ukochanego) w stronę innej osoby traktuje jak największe na świecie niebezpieczeństwo.

Jak radzić sobie z chorobliwą zazdrością?

Z chorobliwą zazdrością powinna walczyć przede wszystkim osoba, która na nią cierpi.

  • Zazdrośnik musi zacząć kontrolować siebie, a nie partnera – uświadomić sobie, co tak naprawdę motywuje go do ataków zazdrości i zacząć z tym walczyć.
  • Powinien zwrócić szczególną uwagę na obiekt zazdrości – pomoże mu to uświadomić sobie, że nie sama osoba jest podmiotem destrukcyjnego uczucia, a może właśnie pojedyncze zachowanie, które drażni i wywołuje frustrację.
  • Poznać lepiej siebie i swoje potrzeby, co pomoże nabrać dystansu do całej sytuacji i odwrócić uwagę od ciągłej chęci kontrolowania partnera.
  • Osoba, która poprzez zazdrość popada w ataki szału i furii, powinna zacząć kontrolować swoje emocje i unikać sytuacji, powodujących takie zachowanie.

 

Pamiętaj – w szczególnie nasilonej postaci chorobliwej zazdrości należy zgłosić się do psychiatry lub psychoterapeuty. Niestety sama doraźna pomoc może stać się nieskuteczna, a wręcz niebezpieczna.

 

Najczęściej czytane

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady