Jak lepiej poznać swoje ciało? Metoda biofeedback na stres

Biofeedback
Fot. Flickr/Army Medicine/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Stres to reakcja organizmu na trudne sytuacje. Jest widoczny nie tylko w sferze psychicznej, ale także w ciele – napięte mięśnie, przyspieszone bicie serca, płytki szybki oddech. Wyraźnie pokazuje jak wielki wpływ mają na siebie ciało i umysł. Walka ze stresem może być prowadzona przy pomocy metody biofeedback, która pomaga odzyskać kontrolę nad reakcjami organizmu i zwiększa świadomość ciała.

Jak wygląda metoda biofeedback?

Biofeedback to metoda trenowania mózgu, która pozwala lepiej zrozumieć jak funkcjonuje organizm, a dzięki temu pozwala zwiększyć kontrolę nad reakcjami ciała. Biofeedback polega na monitorowaniu (przez specjalne urządzenie) stanu organizmu i przekazaniu informacji na ten temat, czasem w formie animacji lub dźwięku. Pozwala to nauczyć się świadomej kontroli takich funkcji organizmu jak:

  • napięcie mięśni,
  • temperatura ciała,
  • aktywność mózgu,
  • oddech.

Dodatkowo biofeedback pomaga wyrobić zdrowe nawyki. Urządzenie, którego się używa podczas terapii, bada puls, napięcie mięśni, aktywność gruczołów potowych, aktywność mózgu i temperaturę ciała.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: farsz do świątecznych pierogów

Zastosowanie biofeedback

Biofeedback znajduje zastosowanie nie tylko w leczeniu nadmiernego stresu i niepokoju, ale także przy depresji, nadciśnieniu, migrenach, ADHD, objawach menopauzy, chronicznym bólu, nadmiernej potliwości, trądziku i astmie. Proces terapii za pomocą biofeedback wymaga cierpliwości i motywacji, ponieważ w celu osiągnięcia właściwego efekt, może trwać dość długo. Biofeedback nie ma skutków ubocznych, ponieważ jest metodą biologiczną.

EEG biofeedback, czyli neurofeedback

Neurofeedback to metoda, która umożliwia zmianę pracy fal mózgowych. Sprzyja temu otrzymywanie informacji zwrotnej o tym, jak przebiega praca mózgu. Może polegać na wzmacnianiu fal mózgowych, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, a tłumieniu fal niepożądanych. Terapia EEG biofeedback trwa od 20 sesji w zależności od zgłaszanego problemu. Treningi mające na celu jedynie zwiększenie możliwości poznawczych trwają zazwyczaj krócej, natomiast bardziej złożone problemy jak zaburzenia nastroju czy zachowania, mogą wymagać nawet 40 treningów. Zaleca się, by zajęcia odbywały się 2-3 razy w tygodniu, przy czym jedno spotkanie trwa 40-60 minut i kosztuje ok. 50-100 złotych.

Metoda redukcji stresu metodą mindfulness

W 1979 roku profesor Jon Kabat-Zinn z Uniwersytetu Medycznego Massachusetts opracował metodę redukcji stresu opartą na uważności – Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). To rodzaj umysłowego treningu, który zmniejsza skłonność umysłu do reagowania na różne bodźce przy nasilaniu stresu i napięcia. Mindfulness zwiększa świadomość funkcjonowania ciała, umysłu i emocji, by zyskać wewnętrzną harmonię. Program pomaga łagodzić doświadczany stres i utrzymywać dobre samopoczucie. Treningi redukcji stresu prowadzone są przez certyfikowanych trenerów, trwają osiem tygodni, a ich cena rozpoczyna się od 1200 złotych. Na bazie MBSR i biofeedbacku opracowano nowoczesną terapię, która łączy trening uważności i nowoczesne metody monitorowania czynności ciała, czyli Mindfulness-Based Biofeedback Therapy. Można więc powiedzieć, że łączy ona mądrość filozofii Wschodu z najnowszą myślą techniczną Zachodu. Na razie dostępna jest jedynie w prywatnych klinikach w Stanach Zjednoczonych.

Pamiętaj, że nierozładowany stres może prowadzić do ujawnienia chorób psychosomatycznych.

 

Znajdź swój własny sposób na radzenie sobie ze stresem.


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje