Ile wody należy pić? Rola i znaczenie nawadniania organizmu

mężczyzna pijący wodę
Fot. © ivanko80/Fotolia.com

Woda jest niezbędnym elementem procesów życiowych. Oczyszcza, bierze udział w odżywianiu, reguluje temperaturę ciała. 

 

Woda rozpuszcza składniki pożywienia, produkty przemiany materii, hormony i enzymy. Reguluje również poziom ciepła organizmu.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: słony karmel

Rola wody w organizmie

Woda w organizmie człowieka ma przede wszystkim cztery funkcje:

  • Tworzy życie - człowiek nawet w 70% składa się z wody. Na jej ilość w organizmie wpływa wiek, płeć, czy masa ciała. Bez wody człowiek może przeżyć maksymalnie do pięciu dni.
  • Oczyszcza - pochłania zbędne produkty przemiany materii. Usuwa je za pomocą krwi i limfy (płynu tkankowego). Ważne jest więc picie wody czystej.
  • Reguluje – umożliwia pocenie się organizmu, co pozwala na utrzymanie ciała w stałej temperaturze.
  • Transportuje – rozpuszcza pokarm i dostarcza go całemu organizmowi.

Normy dziennego spożycia wody – ile należy pić w zależności od wieku

Dzienne normy wody zależą od wieku i stanu w jakim znajduje się człowiek:

  • niemowlęta – 0,8 l,
  • dzieci – 1,7 l,
  • dziewczęta – 2,2 l,
  • chłopcy – 3 l,
  • kobiety – 2,7 l,
  • mężczyźni – 3,7 l,
  • kobiety w ciąży – 2,7 l,
  • osoby starsze – 3,5 l.

Skutki niedoboru wody

Organizm człowieka nie potrafi magazynować wody w większych ilościach, dlatego należy jej stale dostarczać. Jej niedobór może prowadzić do odwodnienia, co może być przyczyną poważnych problemów zdrowotnych:

  • zawrotów głowy,
  • bólów głowy,
  • zaburzeń mowy,
  • zaburzeń wydalania moczu,
  • zaburzeń rytmu serca,
  • zaparć,
  • spadku masy ciała,
  • upośledzenia wydzielania śliny,
  • suchości skóry,
  • omamów.

Jeśli wody w ciele jest za mało, człowiek odczuwa pragnienie. Dodatkowo dochodzi do zmniejszenia wydzielania moczu z 2 l na dobę nawet do 300 mililitrów. Gdy przez dłuższy czas stan ten się utrzymuje, organizm może zostać zatruty przez produkty metaboliczne, takie jak mocznik czy kreatynina.

Jak uzupełniać braki wody w organizmie?

Wodę należy pić powoli, małymi łykami. Ilość uzupełnionej wody powinna być odpowiednia do jej niedoboru. Gdy temperatura otoczenia w którym przebywamy jest wysoka lub jesteśmy po intensywnym wysiłku fizycznym, powinniśmy pić więcej. Warto pamiętać, że woda nie wchłania się natychmiast. Do pełnego nawodnienia dochodzi zazwyczaj dopiero na drugi dzień.


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Konkursy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje