Maślanka – zdrowy, niskokaloryczny napój dostarczający wapnia

Dzbanek pełen mleka
Fot. ©Viktor/Fotolia

Maślanka to napój o wielu właściwościach zdrowotnych: jest m.in. bogatym źródłem wapnia oraz witamin z grupy B. Dzięki zawartości kwasu mlekowego ma też właściwości probiotyczne. Jest przy tym niskokaloryczna i łatwiej przyswajalna niż mleko, które u wielu osób wywołuje niestrawność.

Maślanka jest źródłem łatwo przyswajalnego wapnia

Szklanka (ok. 200 ml) maślanki zawiera 200 mg wapnia. Jedna szklanka maślanki zaspokaja 1/4 dziennego zapotrzebowania na wapń. Wapń jest podstawowym składnikiem budulcowym zębów i kości. Ma też znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mięśni, układu krążenia i układu nerwowego. Niedobór wapnia może skutkować odwapnieniem i łamliwością kości, zaburzeniami rytmu serca, bolesnymi skurczami mięśni, może też wywoływać lub nasilać próchnicę zębów. Wapń z maślanki jest łatwo przyswajalny. Picie maślanki nie wywołuje objawów nietolerancji laktozy, których niektórzy doświadczają po wypiciu mleka. Maślanka zawiera też mniej niż mleko i inne jego przetwory kalorii. Szklanka maślanki dostarcza ok. 80-90 kcal. Dla porównania szklanka mleka 2% dostarcza ok. 100 kcal, a jogurtu naturalnego 2% ok. 120 kcal.

Maślanka zawiera witaminy z grupy B

Maślanka to także bogate źródło witamin z grupy B. Witaminy te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, zapobiegają nadmiernej pobudliwości nerwowej, bezsenności i drażliwości. Pomagają też na choroby skóry, zapobiegają im i leczą ich objawy.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl - Dietetyczna sałatka z pomarańczą

Maślanka to naturalny probiotyk

Zawarte w maślance bakterie kwasu mlekowego pomagają utrzymać prawidłową florę bakteryjną jelit. Bakterie obecne w jelitach rozkładają resztki pożywienia, sprawiają, że nie zalegają one w jelitach, tylko są sprawnie wydalane. Czyste jelita to czysty organizm, a co się z tym wiąże wyższa odporność, ładniejsza cera, sprawniejsze trawienie i lepsza przemiana materii.

Na co zwrócić uwagę podczas kupowania maślanki?

Dokładnie czytaj etykiety maślanek znajdujących się w sklepie. Najlepiej wybierz naturalną maślankę, która nie zawiera cukru, słodzików czy barwników. Jeśli zależy ci na słodkim smaku maślanki, możesz dodać do niej świeże owoce lub domowe konfitury.

 

Plebiscyt Party

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Konkursy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje