Oczy i skóra pod ochroną retinolu

warzywa pokrojone w kostkę
Fot. Pixabay/Lebensmittelfotos/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Witamina A w postaci retinolu i karotenoidów dba o nasze oczy i skórę. Jak powinna wyglądać dieta, która sprawi, że cera wygląda pięknie i młodo, a wzrok jest ostry i męczy się dużo rzadziej?

Źródła witaminy A

Witamina A kryje się pod wieloma nazwami – retinolem, prowitaminą A, beta-karotenem i akseroftolem. Można ją zażywać w postaci suplementów, ale najlepiej sięgać po produkty, które stanowią jej naturalne źródło. Witamina A w czystej, gotowej do przyswojenia przez organizm postaci to retinol. Występuje on tylko w produktach odzwierzęcych, czyli w nabiale, jajach, tłustych rybach i tranie oraz w wątrobie. Druga postać to karotenoidy. Wymagają one przetworzenia, w wyniku którego zostają dopiero przekształcone w witaminę A. Znaleźć je można w zielonych, pomarańczowych i czerwonych warzywach, czyli np. w szpinaku, brokułach, marchwi, brzoskwiniach, dyni czy w pomidorach.

Kiedy w organizmie jest zbyt mało witaminy A?

Wysychanie spojówek i rogówek, łamliwość paznokci, brak apetytu, łuszczyca, rogowacenie dłoni i stóp, zahamowanie wzrostu – to wszystko może świadczyć o zbyt małej ilości witaminy A w organizmie. Dzienne zapotrzebowanie na nią w organizmie dorosłego człowieka wynosi około 1 mg.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: tarta z kurczakiem i warzywami

Retinol – recepta na sokoli wzrok

Obecność witaminy A w organizmie warunkuje powstawanie rodopsyny, która jest odpowiedzialna za proces widzenia. Brak tej substancji to główna przyczyna tzw. „kurzej ślepoty”, czyli niezdolności funkcji wzroku po zapadnięciu zmierzchu. Odpowiednia ilość rodopsyny w organizmie sprawia, że nasze oczy są zdrowe, a widzenie ostre, również w nocy. To dzięki niej powierzchnia oka, tak jak i wszelkie wilgotne tkanki, zapewnione mają stałą ochronę. Dlatego szczególnie zapotrzebowanie na witaminę A mają ci, którzy spędzają dużo czasu przed komputerem.

Koniec z wolnymi rodnikami i łojotokiem

Najważniejszą dla naszej skóry funkcją witaminy A jest zdolność do usuwania uszkodzeń wywołanych w tkankach przez zanieczyszczenia powietrza, w tym także przez dym papierosowy. Te szkodliwe substancje tworzą idealne środowisko dla mnożenia się wolnych rodników, które retinol – jako antyoksydant – neutralizuje. To bardzo ważne, ponieważ właśnie wolne rodniki są odpowiedzialne za procesy starzenia się skóry. Sprawiają, że zmarszczki i przebarwienia na twarzy pojawiają się dużo szybciej, a cera staje się mało elastyczna i traci swoją jędrność. Poza tym wolne rodniki czynią skórę bardziej podatną na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych.

 

Retinol jest także nieodłącznym składnikiem kuracji do cery tłustej oraz trądzikowej i tutaj daje dużo szybsze efekty niż w likwidacji zmian spowodowanych starzeniem się. Kiedy z pomocą przychodzi witamina A, łojotok, rozszerzone pory i nadmierne błyszczenie skóry przestają być problemem.

Przyswajalność witaminy A

Witaminy B, C, D i E, a także wapń, fosfor i cynk wpływają na lepsze przyswajanie witaminy A. Natomiast światło, na które bardzo wrażliwy jest retinol sprawia, że organizm wchłania go dużo mniej i dużo wolniej. Żeby czerpać z codziennej diety jak największe pokłady tego cennego składnika, warzywa o twardych włóknach, takie jak np. marchew, trzeba bardzo dokładnie rozdrabniać, a do potraw bogatych w retinol i karoten – zawsze dodawać odrobinę tłuszczu. Warto również wiedzieć, że witamina A należy do składników dość trwałych – jest odporna na gotowanie i prawidłowo przeprowadzone procesy obróbki termicznej. Dopiero w bardzo wysokich temperaturach, zwłaszcza podczas smażenia, dochodzi do jej dużych strat.

Czy witaminę A można przedawkować?

Zdarza się, że dochodzi do hiperwitaminozy. O ile w przypadku beta-karotenu przedawkowanie jest niegroźne, bo objawia się jedynie marchewkowym kolorem skóry, o tyle jeśli organizm przyswoi zbyt dużą ilość retinolu, mogą się pojawić poważniejsze efekty uboczne. Krwawienie dziąseł, wypadanie włosów, suchość i świąd skóry to tylko niektóre z nich. Zwiększając udział witaminy A w swojej diecie, trzeba więc zachować umiar.


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje