Co jeść na ból kręgosłupa? Warzywa strączkowe, ryby morskie, nabiał

Młody mężczyzna siedzi przy biurku i trzyma się za bolące plecy.
Fot. ©zinkevych/Fotolia.com

W przypadku bólu kręgosłupa należy przyjmować białko i wapń, najlepiej z warzyw strączkowych i nabiału (bez mleka). Jedzenie warzyw, takich jak brokuły, ogórki, marchewki lub kapusta zapewnia mocne i elastyczne stawy. Ryby natomiast są źródłem kwasu omega-3, który odpowiada za sprawność kości. Gdy bolą plecy warto unikać używek, tłuszczu zwierzęcego oraz żywności przetworzonej.

 

Zwykle na problemy z kręgosłupem specjaliści zlecają ćwiczenia, zabiegi oraz tabletki przeciwbólowe. Mało który lekarz natomiast zwraca uwagę pacjenta na rolę diety w kontekście jakości kości i stawów.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: szarlotka sypana

 

Białko i wapń– budulce kości

 

Białko jest jednym z podstawowych elementów, które odpowiadają za budowanie kości. Składnik ten w największych ilościach znajduje się w roślinach strączkowych i nabiale. Należy jednak wystrzegać się mleka, ponieważ picie go osłabia kości. Płyn ten wypłukuje z organizmu wapń, co prowadzi do osteoporozy więc powinno się je pić tylko w okresie niemowlęcym. Jest to odwrotność do wiedzy potocznej, w której postrzega się mleko jako podstawę do mocnej budowy kośćca. Twaróg lub ser stanowią też bogate źródło wapnia, dzięki któremu kości i zęby są twarde i mniej podatne na uszkodzenia.

 

Warzywa – wzmocnienie elastyczności stawów

 

Regularne jedzenie warzyw opóźnia proces starzenia się stawów oraz zmniejsza ryzyko ich zwyrodnienia. W przypadku problemów z tymi narządami należy jeść więcej marchewek, ogórków, brokułów, buraków oraz kapusty. Produkty te mają znaczną ilość antyoksydantów, które zmniejszają ryzyko raka kości. Ponadto są też bogatym źródłem witaminy C, która jest podstawą do produkcji kolagenu poprawiającego stan tkanek łącznych w stawach.

 

Ryby i owoce morza na kręgosłup

 

Ryby morskie zawierają najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3, dzięki którym kości i stawy są bardziej sprawne i elastyczne. W przypadku bólu pleców warto więc jeść tuńczyki, śledzie, makrele, flądry i sardynki. Kwasy te znajdują się też w tłuszczach, takich jak oliwa z oliwek lub olej rzepakowy.

 

Czego należy się wystrzegać w przypadku bólu kręgosłupa?

 

Aby zmniejszyć ból kręgosłupa, należy unikać tłuszczu zwierzęcego, oleju słonecznikowego oraz białego pieczywa, które wpływają destrukcyjnie na stawy i budowę kości. Wszelka przetworzona żywność zawiera wiele konserwantów oraz substancji chemicznych, które osłabiają strukturę tkanek w kośćcu. Używki natomiast wchłaniają białko i wapń, więc warto też unikać alkoholu, mocnej kawy i papierosów.

Najczęściej czytane

Konkursy

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady