Źródła witaminy D, suplementacja, objawy niedoboru witaminy D3

Witamina D
Fot. © bit24/Fotolia.com

Główne źródło witaminy D to nasłonecznianie. Ludzki organizm sam wytwarza witaminę D pod wpływem działania promieni słonecznych. Źródła pokarmowe witaminy D to m.in. ryby morskie, a także jaja, mleko i jego przetwory.

 

Witamina D aktywność biologiczną wykazuje przede wszystkim w układzie kostnym oraz jelitach. Wzmacnia też mięśnie. Witamina D odgrywa rolę w funkcjonowaniu układów odpornościowego i krwionośnego.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: sałatka Caprese w miseczkach z ciasta francuskiego

Objawy niedoboru witaminy D3 u dorosłych i dzieci

Niedobór witaminy D3 objawy u dzieci daje w postaci zmian w budowie ciała. U niemowląt powoduje deformacje zwłaszcza czaszki i tułowia.

 

U dzieci i u dorosłych niedobór witaminy D objawia się:

  • zmniejszoną odpornością na infekcje, częstymi stanami zapalnymi,
  • bólami kości, stawów i mięśni,
  • problemami ze snem,
  • problemami ze wzrokiem,
  • utratą apetytu i biegunkami,
  • osłabieniem mięśni.

 

O niedoborze można mówić, gdy poziom witaminy D w organizmie spadnie poniżej 30 nanogramów na mililitr krwi.

Niedobór witaminy D: potencjalne skutki dla zdrowia

Niedobór witaminy D u dorosłych zwiększa ryzyko osteoporozy, u dzieci może powodować krzywicę. Zwiększa też ryzyko cukrzycy, nadciśnienia, sprzyja występowaniu stanów zapalnych skóry, zapalenia spojówek. Niedobór witaminy D może prowadzić do pogorszenia słuchu, osłabienia i wypadania zębów, potęguje ryzyko chorób autoimmunologicznych i nowotworowych. Przyspiesza również starzenie organizmu.

Źródła witaminy D i konieczność suplementacji

Najważniejsze i najbogatsze źródło witaminy D to promienie słoneczne. Pod ich wpływem skóra wytwarza witaminę D3. Ocenia się, że minimum 80 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę D zaspokajane jest poprzez jej biosyntezę w naskórku. Niewystarczające nasłonecznienie organizmu sprzyja niedoborowi witaminy D. Proces ten utrudniają:

Przeszkodą w wytwarzaniu wystarczającej ilości witaminy D jest także brak słońca. W szerokości geograficznej, w której leży Polska, nasłonecznienie w ciągu roku nie jest duże. Dlatego wielu Polaków cierpi na niedobór witaminy D. W takich przypadkach niezbędna jest suplementacja i korekta diety.

 

Pokarmowe źródła witaminy D to:

  • ryby – węgorz, śledź, dorsz, łosoś, makrela, tuńczyk czy sardynki,
  • żółtko jaja,
  • mleko i jego przetwory, zwłaszcza ser żółty.

 

Suplementację witaminy D powinien zalecić lekarz. Na rynku dostępne są preparaty złożone z witaminy D i m.in. witaminy K lub wapnia. Opcją do wyboru są także proste preparaty z witaminą D lub jej pochodnymi.

Najczęściej czytane

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady