Sposoby na stres - skuteczne techniki i książki psychologiczne, które warto przeczytać

Kobieta czyta na plaży książkę leżąc na leżaku.
Fot. ©dragonstock/Fotolia.com

Gdy walka ze stresem nie przynosi rezultatów, bardzo łatwo o problemy fizyczne, takie jak nadciśnienie, wrzody czy migreny. Popularne metody radzenia sobie ze stresem to wizualizacja, relaksacja czy terapia dźwiękiem. Dobre książki psychologiczne pomocne w walce z tym procesem to „Zabójcze emocje” czy „Głos ciała”.

 

W zabieganym świecie stres towarzyszy wielu ludziom każdego dnia. Przyczynami stresu są najczęściej wydarzenia na świecie, trudne relacje z przełożonymi lub rodziną, rozstania, bezrobocie, choroby, trudne projekty w pracy, presja czasu a nawet korki na ulicy.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: wigilijne śledzie

 

Skutki ciągłego stresu

 

Stres to przeciążenie spowodowane trudną sytuacją, przykrym doświadczeniem czy wpływem środowiska. Kiedy to zaburzenie trwa chronicznie, czyli przez długi czas, istnieje ryzyko powstawania wielu chorób. Najczęstsze problemy organizmu spowodowane przewlekłym stresem to:

 

Co jest dobre na stres?

 

W życiu nie da się uniknąć stresu. Dużo ważniejsza jest skuteczna umiejętność radzenia sobie z nim. Warto pamiętać, że najbardziej szkodliwy nie jest sam stres, lecz reakcja organizmu. Tabletki na stres mogą złagodzić objawy, jednak z łatwością uzależniają od siebie. Do popularnych technik radzenia sobie z tym stanem zaliczane są:

  • praca z oddechem – metoda polega na spowolnieniu oddechu i nadaniu mu łagodnego rytmu. Jest to praca działająca na fizjologię, która przekłada się na emocje. Dobrą techniką jest oddychanie przeponą i liczenie do trzech z każdym kolejnym wdechem.
  • wizualizacja – jest to praca nad oddzieleniem się od stresowej sytuacji. Można sobie wyobrazić, że jest się w bańce, do której nie mają dostępu bodźce wywołujące stres. W tym celu dobrze jest położyć się w przyjemnym miejscu, zamknąć oczy i wyobrazić, że jest się we wspaniałym miejscu. Należy skupić się na szczegółach, dźwiękach, uczuciach. Następnie trzeba wyobrazić sobie przedmiot, który jest symbolem tego stanu. Będzie on przypominał o tym miejscu w stresowych momentach.
  • Terapia dźwiękiem (muzykoterapia) – praca polega na słuchaniu i tworzeniu muzyki głosem lub instrumentami. Terapia pomaga oderwać się od stresujących sytuacji poprzez zaangażowanie się w proces tworzenia. Ponadto muzykę wykorzystuje się do poznania własnych upodobań i potrzeb, ponieważ pomaga zwiększyć wiedzę o sobie.

 

Książki psychologiczne pomagające redukować stres

 

Dobre książki psychologiczne przedstawiają mechanizm powstawania myśli i uczuć. Czytelnik może się nauczyć, jak panować nad własnymi emocjami. Ciekawe książki psychologiczne o walce ze stresem to:

  • „Zabójcze emocje” - dr. Don Colbert. Autor przedstawia jak zachowuje się organizm, gdy człowiek nie jest w stanie opanować stresu. W książce są zawarte przyczyny powstawania tego stanu. Lektura zawiera też ciekawe mechanizmy walki ze stresem. Autor opiera swoją pracę na czterech głównych wartościach: prawda, przebaczenie, radość, pokój.
  • „Zarządzanie stresem, czyli jak sobie radzić w trudnych sytuacjach” - Mike Clayton. W książce są zawarte najczęstsze przyczyny stresu, takie jak agresja, zobojętnienie czy brak pewności siebie. Autor stara się pokazać czytelnikowi, że kluczem do poradzenia sobie ze stresem jest odzyskanie kontroli nad otoczeniem, czasem i emocjami.
  • „Głos ciała” - Alexander Lowen. Książka stanowi zbiór wykładów na temat związku ciała i umysłu w procesie psychoterapii. Autor w prosty sposób przedstawia, jak te dwa elementy są od siebie zależne. Szczególnie jest to istotne w przypadku stresu, który ma silne podłoże fizjologiczne.

Najczęściej czytane

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady