Jak dbać o wzrok na co dzień – higiena pracy przy komputerze, okulary z filtrem, przerwy w pracy, odpowiednia dieta

Higiena oczu
Fot. © goodluz/Fotolia.com

O dobry wzrok należy dbać codziennie, niezależnie od wieku. Pracując przed komputerem, trzeba pamiętać o przerwach i zachowaniu odpowiedniej odległości od ekranu. Oczy należy chronić przed ostrym promieniowaniem słonecznym okularami z filtrem. Aby polepszyć wzrok, zaleca się również dostarczanie organizmowi witamin, szczególnie: A, C i E.

 

Choroby i wady wzroku to bardzo częsta dolegliwość, która dotyka ludzi niezależnie od wieku czy płci. Przyczyną pogorszenia się widzenia są uwarunkowania genetyczne, a także nieprzestrzeganie higieny oczu. Niepokojące objawy zaburzania pracy oczu, których nie można lekceważyć to, np. niewyraźne widzenie, zaczerwienienie oraz suchość oka.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl - Carpaccio z buraka

Na czym polega higiena oka?

Higiena oka to zachowania i czynności, które pomagają utrzymać wzrok w dobrej kondycji. O oczy można dbać, stosując odpowiednie nawyki (np. w czasie czytania czy pracy przy komputerze), dietę czy preparaty pielęgnacyjne, np. krople (dają one ulgę dla suchych i piekących oczu).

Higiena oczu w pracy przy komputerze

Monitor komputera powinien być ustawiony tyłem do źródła światła, w odległości 50-70 centymetrów od oczu. Zbyt bliskie przysuwanie się do ekranu może powodować pieczenie, suchość i łzawienie oczu. Co 2 godziny powinna nastąpić aktywna przerwa w pracy, przynajmniej 15 minutowa. Odejście od monitora, przespacerowanie się czy spoglądanie przez okno da oczom odpocząć. Dla wzroku bardzo ważne jest również oświetlenie pomieszczenia w którym się przebywa. Szczegółowe normy natężenia i rodzaju światła określa Centralny Instytut Ochrony Pracy. 

 

Aby uniknąć przemęczenia oczu w czasie oglądania telewizji, należy siadać w odległości przynajmniej 2 metrów od ekranu. Światło w pomieszczeniu, gdzie znajduje się telewizor, powinno być rozproszone. W przypadku, gdy spędza się po kilka godzin dziennie przed ekranem, wieczorem można postawić za urządzeniem dodatkową lampę o małej mocy, np. 25 W.

Okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV

Ostre słońce może podrażniać oczy, powodować ich pieczenie, a nawet prowadzić do zapalenia spojówek oraz zaćmy. Kiedy promieniowanie słoneczne jest bardzo intensywne, zwłaszcza latem, należy chronić oczy stosując odpowiednio dobrane okulary z filtrem UV. Jeżeli mają one na sobie oznaczenie CE, oznacza to, że ich szkła pochłaniają ultrafiolet i co za tym idzie, działają ochronnie na oczy. Okulary przeciwsłoneczne z filtrem najlepiej kupić u optyka. 

Witaminy na oczy

W trosce o dobry wzrok istotna jest także odpowiednia dieta.

 

Naturalnymi antyoksydantami, które hamują działanie wolnych rodników, są, np.:

  • witamina A – znajduje się, np. w żółtkach i wątróbce. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania siatkówki;
  • beta-karoten – przekształca się w organizmie w witaminę A. Jego źródłem są, np.: marchew, dynia, koper, melon, szczaw, brzoskwinie, mango;
  • witamina C – znajduje się w cytrusach, truskawkach, porzeczkach. Kwas askorbinowy to naturalny przeciwutleniacz, który łagodzi objawy zaćmy czy zwyrodnienia plamki żółtej;
  • witamina E – jej źródłem jest oliwa i sałata. Chroni białko i fotoreceptory siatkówki przed uszkodzeniami.
  • luteina – to naturalny żółty barwnik występujący głównie w szpinaku, brukselce, awokado i czerwonej papryce. Jest naturalnym filtrem oka przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Chroni także przed szkodliwym światłem ekranu komputera czy telewizora.
  • antocyjany – znajdują się w czarnych jagodach. Są to barwniki roślinne, które odżywiają oko i wzmacniają naczynia włosowate. 

Drogi Użytkowniku,
chcemy Cię lepiej poznać, by robić dla Ciebie jeszcze lepszy serwis!
Wystarczy kilka minut, by wypełnić naszą ankietę. Zapraszamy!

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady