Jak dbać o wzrok na co dzień – higiena pracy przy komputerze, okulary z filtrem, przerwy w pracy, odpowiednia dieta

Higiena oczu
Fot. © goodluz/Fotolia.com

O dobry wzrok należy dbać codziennie, niezależnie od wieku. Pracując przed komputerem, trzeba pamiętać o przerwach i zachowaniu odpowiedniej odległości od ekranu. Oczy należy chronić przed ostrym promieniowaniem słonecznym okularami z filtrem. Aby polepszyć wzrok, zaleca się również dostarczanie organizmowi witamin, szczególnie: A, C i E.

 

Choroby i wady wzroku to bardzo częsta dolegliwość, która dotyka ludzi niezależnie od wieku czy płci. Przyczyną pogorszenia się widzenia są uwarunkowania genetyczne, a także nieprzestrzeganie higieny oczu. Niepokojące objawy zaburzania pracy oczu, których nie można lekceważyć to, np. niewyraźne widzenie, zaczerwienienie oraz suchość oka.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: sałatka z kukurydzą

Na czym polega higiena oka?

Higiena oka to zachowania i czynności, które pomagają utrzymać wzrok w dobrej kondycji. O oczy można dbać, stosując odpowiednie nawyki (np. w czasie czytania czy pracy przy komputerze), dietę czy preparaty pielęgnacyjne, np. krople (dają one ulgę dla suchych i piekących oczu).

Higiena oczu w pracy przy komputerze

Monitor komputera powinien być ustawiony tyłem do źródła światła, w odległości 50-70 centymetrów od oczu. Zbyt bliskie przysuwanie się do ekranu może powodować pieczenie, suchość i łzawienie oczu. Co 2 godziny powinna nastąpić aktywna przerwa w pracy, przynajmniej 15 minutowa. Odejście od monitora, przespacerowanie się czy spoglądanie przez okno da oczom odpocząć. Dla wzroku bardzo ważne jest również oświetlenie pomieszczenia w którym się przebywa. Szczegółowe normy natężenia i rodzaju światła określa Centralny Instytut Ochrony Pracy. 

 

Aby uniknąć przemęczenia oczu w czasie oglądania telewizji, należy siadać w odległości przynajmniej 2 metrów od ekranu. Światło w pomieszczeniu, gdzie znajduje się telewizor, powinno być rozproszone. W przypadku, gdy spędza się po kilka godzin dziennie przed ekranem, wieczorem można postawić za urządzeniem dodatkową lampę o małej mocy, np. 25 W.

Okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV

Ostre słońce może podrażniać oczy, powodować ich pieczenie, a nawet prowadzić do zapalenia spojówek oraz zaćmy. Kiedy promieniowanie słoneczne jest bardzo intensywne, zwłaszcza latem, należy chronić oczy stosując odpowiednio dobrane okulary z filtrem UV. Jeżeli mają one na sobie oznaczenie CE, oznacza to, że ich szkła pochłaniają ultrafiolet i co za tym idzie, działają ochronnie na oczy. Okulary przeciwsłoneczne z filtrem najlepiej kupić u optyka. 

Witaminy na oczy

W trosce o dobry wzrok istotna jest także odpowiednia dieta.

 

Naturalnymi antyoksydantami, które hamują działanie wolnych rodników, są, np.:

  • witamina A – znajduje się, np. w żółtkach i wątróbce. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania siatkówki;
  • beta-karoten – przekształca się w organizmie w witaminę A. Jego źródłem są, np.: marchew, dynia, koper, melon, szczaw, brzoskwinie, mango;
  • witamina C – znajduje się w cytrusach, truskawkach, porzeczkach. Kwas askorbinowy to naturalny przeciwutleniacz, który łagodzi objawy zaćmy czy zwyrodnienia plamki żółtej;
  • witamina E – jej źródłem jest oliwa i sałata. Chroni białko i fotoreceptory siatkówki przed uszkodzeniami.
  • luteina – to naturalny żółty barwnik występujący głównie w szpinaku, brukselce, awokado i czerwonej papryce. Jest naturalnym filtrem oka przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Chroni także przed szkodliwym światłem ekranu komputera czy telewizora.
  • antocyjany – znajdują się w czarnych jagodach. Są to barwniki roślinne, które odżywiają oko i wzmacniają naczynia włosowate. 

Najczęściej czytane

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady