Trener personalny czy siłownia - co wybrać?
© luckybusiness/Adobe Stock

Aktywność fizyczna i dobrze dobrane ćwiczenia siłowe znacząco poprawiają jakość naszego życia - utrzymują nas w dobrej kondycji, zwiększają odporność na choroby i skutecznie walczą ze stresem. Nie zastanawiaj się zatem, czy ćwiczyć tylko gdzie. Treningi personalne czy siłownia - co wybrać?

 

Ćwiczenia na siłowni cenią sobie wszyscy ci, którzy nie chcą i nie lubią być ograniczani konkretnymi ramami czasowymi. Mnogość sprzętu i dodatkowych zajęć fitness sprawia, że każdy znajdzie tam coś dla siebie. Tyle w teorii, a jak to wygląda w praktyce?

Zalety ćwiczenia na siłowni

Do zalet ćwiczeń na siłowni należą:

  • Szeroka dostępność: karnet na siłownię dostępny jest właściwie dla każdego.
  • Duża ilość i różnorodność sprzętów do ćwiczeń.
  • Fitness w cenie - a czasami i sauna - trudno dzisiaj praktycznie znaleźć siłownię, która nie oferuje dodatkowych zajęć w salach, od boksu po pilates i trampoliny.
  • Niski koszt - w zależności od siłowni cena karnetu miesięcznego może wahać się od 60 do 120 zł.
  • Przychodzisz, kiedy chcesz i kiedy masz ochotę.

Wady ćwiczenia na siłowni

Wadami ćwiczeń na siłowni mogą być:

  • Tłok - nie zawsze skorzystasz z tego sprzętu, na który nasz w danym momencie ochotę. Często zdarza się też, że na popularnych zajęciach fitness brakuje wolnych miejsc.
  • Musisz liczyć na siebie - obecni na siłowni trenerzy wytłumaczą i co prawda, jak działają poszczególne sprzęty i jak powinno się na nich ćwiczyć, ale nie będą ci towarzyszyć i nie skorygują popełnianych przez ciebie błędów. Chyba że zapłacisz za trening personalny.

Ćwiczenia pod okiem trenera

Trening personalny to dobra alternatywa dla osób, które albo dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem i nie chcąc popełnić błędu wolą oddać się w ręce profesjonalisty, albo ćwiczą już od pewnego czasu i chcą poprawić jakość swojego treningu. Decydując się na treningi personalne, warto wziąć pod uwagę ich plusy i minusy.

 

Trening personalny - plusy:

  • Komfort i bezpieczeństwo - wiesz, że jesteś w dobrych rękach, a trener obserwuje twoje ruchy i na bieżąco koryguje ustawienie twojej sylwetki.
  • Kompleksowe działanie - masz pewność, że trening zostanie stworzony pod kątem twoich potrzeb i możliwości, a ćwicząc nie pominiesz żadnej partii mięśniowej.
  • Skuteczna walka ze spadkiem motywacji - nie ma lepszego motywatora niż świadomość, że właśnie teraz gdzieś ktoś na ciebie czeka i będzie bardzo zawiedziony, jeśli się nie pojawisz.
  • Ćwiczenia to nie wszystko - bardzo często w ofercie treningów personalnych można znaleźć profesjonalne doradztwo w zakresie dietetyki i żywienia.

 

Trening personalny - minusy:

  • Cena - w dużych miastach godzina treningu personalnego to wydatek rzędu 120 - 150 zł, nawet ćwicząc w parze (60-70 zł), za jeden trening zapłacimy tyle, co za miesięczny karnet na siłowni.
  • Miejsce - trenerzy personalni, niezwiązani z siecią siłowni (a takich jest najwięcej), prowadzą treningi w swoich mini-siłowniach lub miejscach wynajmowanych razem z innymi trenerami. Plusem tego rozwiązania jest kameralny nastrój, minusem - konieczność dojazdu i brak możliwości korzystania ze sprzętu poza treningiem.
  • Czas - trening personalny trwa najczęściej 60 minut, do których możemy dołożyć ćwiczenia kardio w pojedynkę. Jeśli lubisz korzystać dłużej z siłowni, to rozwiązanie może ci nie odpowiadać.