mężczyzna sprawdzający pomiary podczas biegu
©Maridav/Fotolia

Testy Coopera i Ruffiera to jedne z najpopularniejszych metod stosowanych do oceny wydolności fizycznej. Ich wyniki pozwalają określić, czy wysiłek, do jakiego zdolna jest dana osoba, jest adekwatny do jej wieku i płci.

 

Wydolność fizyczna w dużej mierze zależy od efektywności, z jaką organizm osoby trenującej dostarcza tlen do mięśni. Przekłada się ona na to, jak długo jest ona w stanie wykonywać intensywne, aerobowe ćwiczenia fizyczne, np. bieganie i pływanie, i jak bardzo męczy się podczas nich.

Zasady testu Coopera

Test Coopera wymaga, aby osoba poddawana badaniu biegła lub pływała przez 12 minut stylem dowolnym. Po tym czasie mierzy się pokonany przez nią dystans. Następnie wynik porównuje się z normami. Do przeprowadzenia testu warto wybrać miejsce (bieżnię lub zbiornik wodny), które pozwoli na dokładne zmierzenie odległości, np. takie, które będzie oznakowane co 100 m.

Normy w teście Coopera: pływanie i bieganie

Normy w teście Coopera zamieszczone są w tabelach w podziale na kilka grup wiekowych i płeć, osobno znajdują się normy dla sportowców. Inne są normy dla próby biegowej i pływackiej. Przykładowo kobieta w wieku 20-29 lat, która w ciągu 12 minut przebiegła więcej niż 2700 m, a nie uprawia zawodowo sportu, ma bardzo dobrą wydolność fizyczną. Jeśli natomiast w tym czasie przebiegła mniej niż 1500 m, jej wydolność fizyczna jest bardzo niska. Kobieta w wieku 30-39 lat, która w ciągu 12 minut przepłynęła 550 m lub więcej, zgodnie z normami ma bardzo wysoką wydolność fizyczną, jeśli przepłynęła mniej niż 225 m – bardzo niską.

 

Tabele z normami dla próby biegowej możesz zobaczyć tutaj.

Z tabelami norm dla próby pływackiej możesz zapoznać się tutaj.

Jak przeprowadza się test Ruffiera

Test Ruffiera polega na trzykrotnym pomiarze tętna:

  • w spoczynku (P),
  • po wykonaniu 30 przysiadów (P1),
  • po minucie odpoczynku (P2).

Wyniki należy zapisać, a następnie podstawić do wzoru: (P+P1+P2)-200/10. Otrzymaną wartość można zinterpretować po porównaniu jej z normami.

Normy w teście Ruffiera

Im niższy wynik równania, tym lepsza kondycja:

  • 0 – bardzo dobra,
  • od 1 do 5 – dobra,
  • od 6 do 10 – przeciętna,
  • więcej niż 10 – słaba.

Więcej na temat trening modelowanie sylwetki