kobieta na korcie tenisowym trzymająca rakietę do tenisa w ręku
© luckybusiness/Adobe Stock

Profesjonalni sportowcy, dzięki całym sztabom ludzi doskonale wiedzą, jak dbać o swoje ciało, aby było odpowiednio zregenerowane i przygotowane na intensywny wysiłek fizyczny. W przypadku amatorów często z tą świadomością jest problem. Osoby uprawiające sporty rakietowe typu tenis ziemny, squash czy badminton szczególną uwagę powinny zwrócić na dbanie o swoje dłonie i nadgarstki.

 

Ze względu na specyfikę sportów rakietowych, to właśnie dłonie i nadgarstki są w największym stopniu obciążone ryzykiem wystąpienia problemów czy urazów. Chodzi tu zarówno o kwestie związane z wyglądem i stanem skóry, jak i te poważniejsze, związane z kontuzjami.

Jak pielęgnować dłonie, by utrzymać ich dobry wygląd?

Mimo że koncerny farmaceutyczne i kosmetyczne wypuszczają na rynek wiele specyfików do pielęgnacji dłoni, to nawet najlepsze z nich nie zawsze przynoszą oczekiwany efekt. Potwierdzeniem tego może być fakt, że zawodowi sportowcy (głównie tenisiści) często mają problemy z utrzymaniem skóry dłoni w dobrej kondycji. Wielogodzinne treningi, zazwyczaj w wysokich temperaturach sprawiają, że skóra nie wytrzymuje. Wprawdzie w przypadku amatorów czas spędzany na treningach i rodzaj obciążeń jest nieporównywalnie mniejszy, ale oni też muszą zwracać uwagę na odpowiednią pielęgnację.

 

Trzymanie rakiety przez kilka godzin może prowadzić do odcisków i pęknięć na wewnętrznej stronie dłoni. Zewnętrzna strona często jest natomiast wysuszona i wygląda na zaniedbaną. Aby możliwie najlepiej chronić dłonie, osoby uprawiające sporty rakietowe powinny:

 

  • myć ręce produktami delikatnie natłuszczającymi skórę,
  • regularnie używać nawilżającego kremu do rąk,
  • wykonywać peelingi (w domu lub zakładzie kosmetycznym),
  • podczas uprawiania sportu stosować produkty przeciw poceniu się dłoni (dotyczy osób, którym dłonie pocą się zbyt mocno).     

 

Jak chronić dłonie i nadgarstki przed kontuzjami?

Kontuzje nadgarstków nie są wprawdzie tak powszechne, jak tzw. łokieć tenisisty, ale nie oznacza to, że nie warto wdrożyć prewencyjne działania mające na celu ochronę tej części ciała. Tym bardziej, że nie wymagają one poświęcania zbyt dużo czasu. Przede wszystkim warto oprzeć swoją dietę o warzywa i owoce oraz galaretki. Warzywa i owoce są bogate w witaminy, a galaretki zawierają kolagen, który chroni stawy, nie tylko nadgarstków. Można również stosować dostępne w aptekach suplementy diety na bazie kolagenu.

 

Zmiana diety i suplementacja nie będzie jednak skuteczna bez właściwych nawyków podczas treningów i zawodów. Wszyscy sportowcy – niezależnie od poziomu zaawansowania – powinni pamiętać o kilkuminutowej rozgrzewce. W przypadku osób często miewających bóle czy drobne urazy nadgarstków warto również rozważyć zakup stabilizatora lub założenie przez wykwalifikowaną osobę taśmy kinezjologicznej.

 

Więcej na temat pielęgnacja sport tenis