kobieta w sportowym stroju ćwicząca jogę
© puhhha/Adobe Stock

Joga to nie tylko gimnastyka i praca nad ciałem (choć sfera fizyczna ma ogromny wpływ na jakość życia, zdrowie czy samopoczucie), ale także filozofia życia. Celem praktykowania jogi jest osiągnięcie równowagi między ciałem, umysłem i duchem. Jednym z filarów całej filozofii są asany, czyli pozycje, jakie przybierasz podczas praktyki.

 

Asany to jeden z elementów systemu jogi, w skład którego wchodzą m.in. zasady postępowania wobec innych i siebie (yamy i niyamy), kontrola oddechu i dyscyplina umysłowa (pranayama), koncentracja (dharana) czy świadomość jaźni (dharana). Asany mają ogromne znaczenie w całym systemie. To bowiem podczas ćwiczeń fizycznych poznajesz swoje ciało, wzmacniasz je i uelastyczniasz, a także skupiasz się, wyciszasz, uspokajasz i pracujesz nad sferą psychiczną oraz duchową. Wykonując poszczególne asany, wpływasz na swój umysł, który lepiej funkcjonuje i poprawia jakość całego życia.

Najważniejsze asany

Oto najbardziej znane, podstawowe asany:

  • Pies z głową do dołu – jest to pozycja relaksacyjna, odprężająca. Umożliwia regenerację układu nerwowego, otwiera ciało. Wzmacnia barki, niweluje bóle pleców, rozciąga tył nóg i ścięgna Achillesa, reguluje pracę narządów wewnętrznych.
  • Pozycja drzewa – wzmacnia mięśnie nóg, pomaga wyciągnąć kręgosłup, uczy równowagi fizycznej i psychicznej.
  • Malasana (pozycja girlandy) – tonizuje brzuch, rozciąga pachwiny, kostki oraz plecy.
  • Padmasana (pozycja lotosu) – umożliwia wypoczynek i relaks, sprzyja medytacji, pomaga się skoncentrować i zachować uważność oraz czujność. Stymuluje miednicę, kręgosłup, pęcherz i podbrzusze. Regularne wykonywanie tej praktyki może ułatwić poród.
  • Stanie na głowie z podparciem – pozycja ta dodaje energii, rozgrzewa ciało, wycisza umysł, redukuje stres, wzmacnia całe ciało. Zwiększa dopływ krwi do mózgu i reguluje jego pracę, tonizuje organy wewnętrzne.
  • Pozycja dziecka – to typowa pozycja relaksacyjna. Pomaga się wyciszyć i zredukować stres. Pozwala biodrom, udom i kostkom dobrze się rozciągnąć. Pomaga zmniejszyć bóle pleców.
  • Pozycja orła – jest to pozycja równoważąca, która pomaga odzyskać poczucie równowagi psychicznej i fizycznej. Ponadto wzmacnia i rozciąga kostki, łydki, kolana, biodra, ramiona, górną część pleców i nadgarstki. Poprawia koncentrację.

Jak nauczyć się prawidłowo wykonywać poszczególne asany?

Jeśli chcesz praktykować jogę, możesz zacząć ćwiczyć w domu lub zapisać się do szkoły jogi. Szkoła ma tę przewagę nad samodzielnymi sesjami, że nauczyciel jogi może korygować Twoje ciało. Ponadto podczas wspólnych praktyk możesz poczuć wyjątkową energię, płynącą od nauczyciela i pozostałych uczestników.

 

Wiele osób jest jednak zwolennikami samodzielnych, samotnych praktyk. Indywidualne sesje pozwalają osiągnąć maksimum skupienia. Znacznie łatwiej jest też przełamać opór przed przybieraniem nieznanych dotąd pozycji. Jeśli chcesz ćwiczyć w domu, znajdź w Internecie filmy instruktażowe, nagrywane przez profesjonalnych nauczycieli i ćwicz razem z nimi.

 

Więcej na temat sport treningi Joga