Trenujesz na powietrzu? Jak skutecznie chronić skórę przed słońcem?

Atrakcyjna kobieta biega po świeżym powietrzu.
Fot. ©Syda Productions/stock.adobe.com

Sport to zdrowie pod warunkiem, że uprawiany jest z głową. Naturalne po zimowych, chłodnych i pochmurnych miesiącach, każdy amator biegania, marzy o treningu w promieniach słońca. Tymczasem bardzo szybko wiosenne dni zaczynają przypominać letnie upały. Dlatego przypominamy o odpowiednim zabezpieczeniu!

 

Trening w ciepłe dni, zwłaszcza w miejscach mocno nasłonecznionych, to nie tylko wystawianie skóry na działanie niebezpiecznych promieni UVB, ale narażanie organizmu na wzmożony wysiłek fizyczny w wysokiej temperaturze. Zawsze należy mieć świadomość ryzyka, jakie niesie taka aktywność.

 

Jak zabezpieczyć skórę przed słońcem?

 

Promienie UVB negatywnie oddziałują na organizm człowieka - są w stanie uszkodzić strukturę DNA. Nie tylko powodują ślepotę, ale inicjują zmiany o charakterze nowotworowym. Pierwszym niepokojącym objawem zbyt długiej ekspozycji na ich działanie jest widoczne zaczerwienienie skóry - poparzenie. Na skutek ich działania może zostać osłabiona odporność całego organizmu. Poza tym skóra bardzo szybko traci elastyczność (uszkodzenia włókien kolagenowych). Pojawiają się widoczne zmarszczki i inne oznaki fotostarzenia.

 

Tymczasem przed promieniami UVB można w bardzo prosty sposób się chronić. Wystarczy krem z filtrem - najlepiej wysokim np. 50. O ile ładna opalenizna jest bardzo kusząca, to na pierwszym miejscu należy postawić na własne zdrowie. Warto zaopatrzyć się w krem przeznaczony dla sportowców - zazwyczaj ma on zwiększoną odporność na warunki zewnętrzne np. wilgoć, pot itp.

 

Równie ważny jest ubiór. Jeśli wiemy, że trasa przebiega w nasłonecznionym miejscu, można wybrać przewiewną, ale zakrywającą ciało odzież sportową. Odradzamy treningi w samo południe lub w wyjątkowo upalne dni.

 

Trening w wysokich temperaturach - czy szkodzi?

 

Wysiłek, któremu poddawany jest organizm w wysokiej temperaturze, może bardzo łatwo prowadzić do jego przegrzania, o czym często zapominamy. Pojawia się wówczas zmęczenie i postępujące ogólne osłabienie. Charakterystycznym objawem są zawroty głowy i bóle migrenowe. Mroczki przed oczami są zdecydowanie objawem udaru.

 

Warto pamiętać, że reakcje organizmu mogą być bardzo indywidualne, dlatego zanim wyjdziemy na trening w ciepły dzień, warto się właściwie przygotować. Poza kremem z filtrem, konieczne jest właściwe nawodnienie - podczas wysiłku ilość przyjmowanych płynów musi być większa, ponieważ intensywniej się pocimy, zwłaszcza, kiedy mimo wysokiej temperatury, jest duża wilgotność powietrza.

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje