Przetrenowanie organizmu
© Starstuff/Adobe Stock

Co świadczy o przetrenowaniu i jak sobie z nim radzić? Podpowiadamy, jak rozpoznać objawy i zapobiegać przykrym dolegliwościom.

 

Przetrenowanie to dość częsty stan, który, choć bywa mylony z przemęczeniem treningowym, jest znacznie poważniejszym problemem. To drugie charakteryzuje się krótkotrwałym spadkiem formy, która potem się znacząco poprawia. To zjawisko, które dotyka dużą część biegaczy.

Na czym polega przetrenowanie?

Przetrenowanie to stan, który może przytrafić się zarówno zawodowym sportowcom, jak i amatorom. Zbyt szybka próba osiągnięcia ambitnych celów lub trudnego rekordu, nieumiejętność dostosowania treningu do swoich możliwości, dobór zbyt wielkiego obciążenia, źle dostosowana dieta, a także brak regeneracji czy niezważanie na mogące się przytrafić kontuzje to najczęstsze przyczyny tego stanu rzeczy. Dodatkowo niesprzyjającym czynnikiem jest stres. Proces przetrenowania jest dość złożony i niestety nie można sobie z nim poradzić z dnia na dzień.

Objawy przetrenowania

Zanim stwierdzimy przetrenowanie, należy wykluczyć inne możliwe powody złego samopoczucia, wliczając w to niedobory witamin, czy infekcję. Do fizycznych objawów należą:

  • brak apetytu,
  • bezsenność,
  • drżenie kończyn,
  • pocenie się,
  • wyczerpanie,
  • duszności i szybki oddech,
  • spadek wagi,
  • odwodnienie organizmu,
  • podwyższone tętno,
  • ból i zawroty głowy,
  • podwyższona temperatura,
  • problemy z koordynacją ruchową.

 

Objawy psychiczne to najczęściej:

  • rozdrażnienie,
  • otępienie,
  • spadek libido,
  • problemy z koncentracją,
  • apatia,
  • nadpobudliwość lub brak motywacji,
  • zniechęcenie i niska samoocena.

Jak zapobiegać przetrenowaniu i wrócić do formy?

Oczywiście łatwiej jest zapobiegać niż leczyć. By wrócić do formy, konieczny jest okres regeneracji - odpoczynku psychicznego i zaniechania na jakiś czas treningów. Przyszłe treningi należy wówczas podzielić na partie, podczas których nie będą pracowały wszystkie mięśnie. Poprawie kondycji sprzyjać tez będą masaże i zmiana diety.

 

Profilaktycznie należy mierzyć siły na zamiary. Dla uniknięcia przetrenowania ważne jest ułożenie rozsądnego planu treningowego, ustalenie stałych godzin spożywania posiłków oraz dbałość o wystarczającą ilość i jakość snu. Istotne są też przerwy na odpoczynek.

 

W momencie zwiększonego stresu, lepiej odpuścić zbyt intensywne ćwiczenia. Jeśli odczuwasz jakieś dolegliwości podczas treningu, nie lekceważ ich, tylko zastanów się nad zmianą techniki wykonywania go.

Więcej na temat Ćwiczenia treningi