Wyprostowane plecy
© glisic_albina/Fotolia.com

Garb jest nie tylko nieestetyczny, ale też niezdrowy. Krzywe plecy prowadzą do różnych chorób. Aby temu zapobiec, najlepiej wykonywać ćwiczenia na mięśnie pleców oraz wprowadzić zdrowe nawyki.

 

Nawet najładniejsza sylwetka traci urok, gdy jest zgarbiona. O prostych plecach warto pamiętać podczas siedzenia, chodzenia oraz uprawiania sportu. Szkodzą również nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia fizyczne. Tymczasem garbienie to nie tylko problem wyglądu. Krzywe plecy wywołują ból i napięcie mięśni oraz deformują sylwetkę.

Przyczyny garbienia

Jako przyczyny garbienia ortopedzi najczęściej wymieniają:

  • brak nawyku utrzymywania prostych pleców,
  • ćwiczenia fizyczne obciążające kręgosłup,
  • nieumiejętnie wykonywane ćwiczenia (np. nienapinanie mięśni brzucha w czasie ich trenowania, bieganie z niewyprostowanymi plecami),
  • brak aktywności fizycznej i zwiotczenie mięśni,
  • niekorygowane wady postawy oraz wady wrodzone,
  • choroby (np. zaburzenia napięcia mięśni),
  • długotrwałe pochylanie sylwetki (np. podczas pracy przed komputerem),
  • chodzenie w nieodpowiednim obuwiu (np. w zbyt wysokich szpilkach),
  • zakładanie nogi na nogę, częste wyciąganie szyi,
  • zbyt ciężki i obfity biust,
  • kompleksy i brak pewności siebie.

 

Skutki garbienia

Skutki garbienia są następujące:

  • deformacje sylwetki,
  • pogłębianie wad kręgosłupa,
  • ból w plecach i karku,
  • pojawienie się tzw. okrągłych pleców,
  • osłabienie mięśni (np. brzucha),
  • naciskanie na narządy wewnętrzne organizmu,
  • problemy z poruszaniem się, siedzeniem i leżeniem,
  • wiotczenie skóry i piersi (u kobiet),
  • poczucie bycia nieatrakcyjnym.

Ćwiczenia na proste plecy:

Żeby mieć proste plecy wystarczy kilka razy w tygodniu poświęcić kwadrans na gimnastykę.

Ćwiczenia można też wykonywać w pracy, siedząc na krześle:

  • usiądź, wyprostuj plecy a splecione dłonie połóż na karku, patrz przed siebie. Łokcie odchyl do tyłu, ściągnij łopatki, zepnij mięśnie. Jednocześnie napieraj tyłem głowy na dłonie tak, żeby się nie ugięły. Wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund, rozluźnij ciało i powtórz jeszcze kilka razy.
  • Zrób deskę. Podeprzyj się na przedramionach i śródstopiach, dokładnie napnij mięśnie i unieś ciało. Wytrzymaj pół minuty.
  • Stań prosto w lekkim rozkroku. Ściągnij mięśnie brzucha, usztywnij sylwetkę. Unieś ręce do boku i zacznij nimi krążyć, raz do przodu, raz do tyłu.
  • Połóż się na podłodze, przyklej plecy do powierzchni, zegnij kolana, zepnij brzuch. Zacznij wykonywać klasyczne brzuszki.

Co robić, żeby przestać się garbić

Jeśli chcesz przestać się garbić, musisz zmienić codzienne nawyki:

  • gimnastykuj się przynajmniej 4 razy w tygodniu po 15 minut,
  • utrzymuj proste plecy w każdej możliwej sytuacji, szczególnie podczas siedzenia, biegania i chodzenia,
  • kup poduszkę ortopedyczną i śpij na niej,
  • zawsze wciągaj brzuch, zwłaszcza podczas ćwiczeń,
  • uprawiaj więcej sportu, preferowany jest basen oraz ruch na świeżym powietrzu,
  • jeśli pracujesz w pozycji siedzącej, co godzinę wstań, przejdź się i poruszaj kończynami,
  • dobierz wygodny biustonosz, który będzie dobrze podtrzymywał biust,
  • utrzymuj prawidłową wagę oraz odżywiaj się zdrowo,
  • jeśli masz wady postawy, udaj się do ortopedy.