Technika jazdy na rowerze
© ramonespelt/Fotolia.com

Od techniki jazdy na rowerze zależy dystans, jaki uda nam się pokonać i stopień satysfakcji. Najważniejsze jest opanowanie prawidłowej techniki zmiany przerzutek, hamowania i dostosowanie pozycji ciała do terenu.

 

Technikę jazdy na rowerze warto udoskonalać całe życie, aby poradzić sobie w różnych warunkach terenowych i pokonywać swoje życiowe rekordy przejechanych kilometrów. Nawet najlepszy sprzęt kolarski nie zapewni sukcesów, jeśli będziemy się z nim nieumiejętnie obchodzić.

Jak jeździć na rowerze wydajniej i bezpieczniej

Prawidłowa technika jazdy rowerem umożliwia pokonanie większego dystansu. Wraz z kolejnymi kilometrami zwiększa się ilość endorfin, tzw. hormonów szczęścia, od których zależy nasz nastrój.

Zmiana przerzutek

Przerzutki należy zmieniać wyłącznie przy jednoczesnym kręceniu pedałami. Jeśli nie będziemy się stosować do tej zasady, zerwiemy linkę lub uszkodzimy przerzutkę. Jeżeli widzimy przed sobą wzniesienie, przerzutki należy zmienić jeszcze przed znalezieniem się na podjeździe – rowerzyści, którzy zmienią bieg zbyt późno, usłyszą nieprzyjemny chrzęst. Im cięższy podjazd, tym wyższa powinna być tylna przerzutka i mniejsza przednia. Odwrotna zasada obowiązuje przy zjazdach. W efekcie błędów często dochodzi do uszkodzenia tarcz lub zerwania łańcucha.

Hamowanie

Podczas hamowania trzeba wykorzystywać obie klamki hamulcowe. Nie należy się obawiać używania przedniego hamulca – jeśli nie zahamujemy gwałtownie, na pewno nie stracimy kontroli nad rowerem. Nie powinno się hamować na zakrętach, lecz przed nimi.

Ułożenie ciała

Na ułożenie ciała duży wpływ ma rodzaj roweru. Jazda na kolarzówce wiąże się z mocno pochyloną postawą, co zmniejsza opór powietrza, dzięki czemu osiągamy większą prędkość. Na rowerach miejskich (damkach) siedzimy niemal prosto, co jest wygodniejsze i zdrowsze dla kręgosłupa, ale wiąże się z mniejszymi prędkościami.

 

Wjeżdżając na strome i długie podjazdy, najlepiej przyjąć pozycję stojącą – wówczas naciskamy na pedały siłą nóg wspieraną ciężarem ciała. Podczas pokonywania zakrętów niezwykle istotny jest balans ciałem – powinniśmy być pochyleni na bok odpowiadający kierunkowi zakrętu.

 

Na osiąganą prędkość duży wpływ ma także waga roweru, średnica kół, szerokość opony i rodzaj bieżnika. Większą prędkość i dystans osiągniemy na kolarzówkach i rowerach szosowych, ale one przeznaczone są głównie na dość gładkie nawierzchnie, natomiast w terenie piaszczystym, leśnym, górzystym, konieczne są koła z szerokimi oponami i dużymi bieżnikami. Jeśli lubimy przejażdżki po lesie i jazdę po mieście, możemy też stosować opony uniwersalne, które po bokach mają większy bieżnik, a środkiem znacznie płytszy.

 

Więcej na temat trening