Kobiety trenują indoor cycling
© Monkey Business/Fotolia.com

Indoor cycling to grupowy trening na rowerach stacjonarnych, odbywający się pod okiem trenera. Dzięki niemu można schudnąć i wyrzeźbić sylwetkę, wzmocnić mięśnie, a także poprawić ogólną wydolność.

 

Tempo i poziom trudności indoor cyclingu można dostosować do swoich możliwości. Sport jest bezpieczny nawet dla osób po urazach układu kostnego i mięśniowego.

Na czym polega indoor cycling

Trening indoor cyclingu odbywa się przy dźwiękach dynamicznej muzyki. Trenujący siedzą na rowerach stacjonarnych i wykonują polecenia instruktora. Zajęcia mają charakter treningu interwałowego: na ogół trwają od 20 do 45 minut. W tym czasie w zależności od poleceń instruktora jedzie się w szybkim lub wolnym tempie, zmienia się też pozycje ciała.

 

Konstrukcja roweru umożliwia dostosowanie parametrów treningu do możliwości danej osoby. Obciążone koło zamachowe, opory tarcia i przekładnia łańcuchowa roweru pozwalają ustawić pożądany poziom trudności podczas ćwiczeń.

Indoor cycling a spinning

Indoor cycling i spinning różnią się wyłącznie nazwą. Spinning jest nazwą zastrzeżoną przez Mad Dogg Athletics, Inc. dla treningu na rowerach stacjonarnych opracowanego przez kolarza z Afryki Południowej, Jonathana Goldberga (Johnny'ego G.). Zasady treningu w obu przypadkach są podobne: grupa pod nadzorem trenera ćwiczy na rowerach stacjonarnych w rytm muzyki.

Efekty indoor cyclingu

  • Wzmocnienie mięśni

Trening na rowerach stacjonarnych przynosi wszechstronne korzyści. Przede wszystkim wzmacnia mięśnie nóg: czworogłowe, pośladkowe, mięśnie łydki, a także mięśnie dolnych partii brzucha oraz ścięgno podkolanowe. Indoor cycling może stanowić formę rehabilitacji dla osób, które doznały urazów ortopedycznych i chcą wzmocnić mięśnie. Jeśli będzie odbywał się w wolnym tempie, będzie bezpieczny dla bioder, kolan i stawów.

 

  • Intensywne spalanie kalorii

Podczas 45 minut indoor cyclingu spala się od 400 do 600 kalorii. Liczba spalonych kalorii zależy od intensywności treningu oraz od wagi ciała ćwiczącego. Osoby, które ważą więcej, spalają też więcej kalorii.

 

  • Poprawa wydolności organizmu

Indoor cycling poprawia krążenie, dotlenia i zwiększa pojemność płuc, co przekłada się na lepszą wydolność organizmu. Regularne treningi pozwalają poprawić lub utrzymać kondycję poza sezonem osobom, które uprawiają sporty letnie lub zimowe.

 

  • Poprawa nastroju

Podczas treningu wydzielają się adrenalina, pobudzająca do działania, oraz endorfiny, „hormony szczęścia”. Dzięki temu trening indoor cycling redukuje stres, poprawia nastrój i pobudza lepiej niż filiżanka kawy.