kobieta rozciąga się na wałku
©Mihai Blanaru/Fotolia

Masaż foam rollerem polepsza elastyczność mięśni, zaopatruje je w tlen, usprawnia ich regenerację po intensywnym wysiłku i przyspiesza wydalanie produktów przemiany materii.

 

Stosowanie piankowych wałków do masażu po każdym treningu pozwala utrzymać mięśnie w dobrej kondycji.

Czym jest foam roller

Foam roller to piankowy wałek o powierzchni gładkiej bądź z wypustkami, najczęściej o wymiarach 15x45 cm i twardości niskiej, średniej i wysokiej (dla sportowców). Najbardziej wytrzymałym tworzywem, z którego bywa wykonany jest syntetyczna pianka EVA, służąca chociażby do produkcji siodełek rowerów. Najtańsze foam rollery można kupić w sklepach sportowych lub internetowych już za 70 zł.

Jak używać foam rollera

Przed masażem piankowym wałkiem należy zapamiętać, aby nie rollować kości i stawów. Może to skutkować nie tylko siniakami i obrzmieniami, ale nawet bliznami, guzami czy przebarwieniami. Żłobienia podłużne dają bardziej intensywny efekt masażu, są doskonałe do skóry dotkniętej cellulitem. Mięśnie rolluje się wzdłuż, na całych ich długościach, każdy przez maksymalnie 30 sekund, zachowując 8-10 powtórzeń. Najlepiej zacząć od dolnych partii ciała, w niezbyt szybkim tempie, zwalniając dodatkowo w najboleśniejszych miejscach. Ciężar ciała trzeba umieścić na wałku, masując kolejno łydki, uda (od wewnątrz, na zewnątrz, z przodu i z tyłu), pośladki, pasmo biodrowo-piszczelowe.

Efekty masażu za pomocą foam rollera

Wpływ masażu na piankowym wałku na organizm:

  • poprawa elastyczności mięśni,
  • dostarczanie mięśniom tlenu i substancji odżywczych,
  • wspomaganie produkcji kolagenu,
  • szybsza regeneracja mięśni po wysiłku fizycznym, szybszy powrót do sprawności po urazach i kontuzjach,
  • szybsze usuwanie z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii.

Dodatkowo znacznie zwiększa się ruchomość ludzkich stawów i zakres ruchów, bez obniżania siły mięśniowej.

Używanie piankowego wałka po ćwiczeniach

Foam roller świetnie rozgrzewa mięśnie przed treningiem i przygotowuje je do pracy. Warto więc używać go także w trakcie rozgrzewki przed ćwiczeniami. Automasaż na piankowym wałku jest najczęściej wykonywany w formie potreningowego strechingu mięśni nie tylko przez profesjonalnych sportowców. Każdy, kto odczuwa sztywność, bóle, zwiększone napięcie mięśniowe lub chce uniknąć dyskomfortu związanego z niedostarczającym rozciągnięciem mięśni po ćwiczeniach powinien zacząć regularnie używać foam rollera.

Więcej na temat trening modelowanie sylwetki