kobiety i mężczyzni w strojach sportowych na zajęciach jogi
© WavebreakMediaMicro/Adobe Stock

Czy warto ćwiczyć jogę? Na to pytanie można odpowiedzieć tylko w jeden sposób – zdecydowanie tak! Joga pomaga wyciszyć umysł, wzmocnić i wysmuklić ciało, zrelaksować się i pozbyć się wielu przykrych dolegliwości oraz poprawić ogólny stan zdrowia.

 

Joga to nie tylko zestaw asan (pozycji), które mają na celu wzmocnić i uelastycznić mięśnie oraz poprawić kondycję fizyczną. Joga to filozofia życia, która pochodzi z Indii i liczy sobie już 5000 lat.

Dlaczego warto ćwiczyć jogę – korzyści dla ciała

System ćwiczeń, na których oparta jest joga, ma pomóc osiągnąć większą świadomość swojego ciała i jaźni, podnieść sprawność fizyczną oraz umysłową, a także poprawić samopoczucie i podnieść jakość życia. Trzy sfery, jakimi są ciało, umysł i duch, są bowiem według indyjskiej filozofii ściśle ze sobą połączone. Pracując nad ciałem, automatycznie poprawia się stan pozostałych dwóch sfer.

Korzyści fizyczne i zdrowotne, jakie niesie regularna praktyka jogi to między innymi:

 

  • utrzymanie prawidłowej wagi ciała lub redukcja kilogramów,
  • poprawa metabolizmu i usunięcie z organizmu toksyn,
  • elastyczne ciało – praktyka jogi pozwala rozciągnąć i wzmocnić mięśnie oraz poszerzyć zakres ruchów,
  • prawidłowa postawa ciała i zdrowy, silny, prosty kręgosłup,
  • dotlenienie organizmu, które wpływa na ogólną poprawę stanu zdrowia – ma na to wpływ praca nad świadomym, długim, głębokim oddechem.
  • Joga pozwala także pozbyć się wielu nieprzyjemnych dolegliwości, takich jak bóle pleców, bóle stawów, bóle głowy, bezsenność czy nadciśnienie.

Regularne ćwiczenie jogi – korzyści dla umysłu i ducha

Praktyka jogi pozornie opiera się na poprawie kondycji ciała. Jednak dzięki wyjątkowym pozycjom, które przybierasz podczas ćwiczeń, pracy nad oddechem, a także koncentracji z elementami medytacji, możesz zauważyć także liczne korzyści duchowe i psychiczne. Są nimi między innymi:

 

  • wewnętrzny spokój i zmniejszenie stresu, na które ogromny wpływ ma spokojny i głęboki oddech,
  • lepsze samopoczucie,
  • wyższy poziom koncentracji,
  • kontrola nad emocjami – łatwiej zapanować nad myślami, nabrać dystansu i spojrzeć z boku na swoje emocje.

 

Ogromną zaletą jogi jest także to, że joga jest praktyką dla każdego, niezależnie od stopnia sprawności fizycznej. Każdą pozycję możesz dopasować do własnych możliwości. Aby zacząć ćwiczyć, wystarczy wygodny strój i mata.

 

Więcej na temat Ćwiczenia trening Joga