Jak zacząć przygodę z bieganiem podczas wakacji?

Bieganie w wakacje
Fot. © nd3000/Adobe Stock

Bieganie jest popularną i zarazem jedną z najłatwiejszych form aktywności fizycznej. Lista zalet wynikających z biegania jest długa, a mimo tego wielu osobom jest trudno rozpocząć regularną przygodę z tą dyscypliną. Między innymi ze względu na korzystną aurę, wakacje są dobrym czasem na to, by się przełamać i zacząć systematycznie biegać.

 

Najczęstszą przeszkodą w rozpoczęciu biegania jest brak jasno określonego celu. Bez niego motywacja co ćwiczeń spada, a to zazwyczaj przekłada się na odpuszczanie treningów, a następnie ich zaprzestanie.

Wakacje – najlepszy czas na bieganie

Cele biegowe mogą być różne. Dla jednych motywacją będzie zrzucenie wagi w określonym czasie, dla innych pokonanie założonej wcześniej bariery kilometrów w tygodniu czy miesiącu. Najważniejsze jest to, aby wyznaczony cel był możliwy do osiągnięcia i aby osoba ćwicząca mogła na bieżąco kontrolować swoje postępy.

 

Kolejną istotną kwestią dla początkującego biegacza jest dobranie planu treningowego, przy pomocy którego będzie mógł on zrealizować swój cel. Samodzielne stworzenie takiego planu jest trudne i dlatego najlepiej skorzystać z pomocy trenera lub znajomego, który jest doświadczonym biegaczem. Odpowiedni plan treningowy nie tylko będzie pomocny w realizacji założeń, ale również zminimalizuje ryzyko przeciążenia organizmu lub odniesienia kontuzji.

 

Okres wakacyjny powinien ułatwić rozpoczęcie przygody z bieganiem nie tylko dlatego, że warunki pogodowe temu sprzyjają. Innymi argumentami są:

  • możliwość nawiązania nowych znajomości,
  • duża liczba zawodów biegowych, w których można wziąć udział,
  • mało powodów do wymówek (dzień jest długi, więc łatwiej zaplanować treningi).

Jak przygotować się do treningów biegowych?

Bieganie nie wymaga szczególnego przygotowania. Trzeba jednak pamiętać, że każdy intensywny wysiłek fizyczny musi być poprzedzony dokładną rozgrzewką. Wystarczy poświęcić na nią około 5-7 minut i w tym czasie rozruszać wszystkie partie ciała (nie tylko nogi).

 

Bardzo ważna jest również kwestia obuwia – aby ryzyko odniesienia kontuzji było mniejsze, warto kupić dobrej jakości buty do biegania. Przy ich dobieraniu należy zwrócić uwagę na amortyzację, stabilizację i wygodę. W przypadku obuwia sportowego obowiązuje zasada, która mówi, że najlepiej kupować buty o pół rozmiaru większe niż te, w których chodzi się na co dzień.

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje