odżywki białkowe
©lecic/Fotolia

Odżywki białkowe i gainery różnią się przede wszystkim składem. W składzie gainerów dominują węglowodany, a odżywki proteinowe niemal w 100% składają się z białka. Podczas treningu na masę, dietę na ogół lepiej jest suplementować za pomocą odżywek proteinowych, a ograniczyć węglowodany.

 

Odżywka białkowa może być stosowana przez osoby trenujące siłowo niezależnie od typu ich sylwetki, natomiast gainery są wskazane przede wszystkim dla osób szczupłych, o szybkiej przemianie materii.

Odżywki białkowe – kiedy warto po nie sięgnąć?

Osoby, które poprzez trening siłowy chcą przede wszystkim zwiększyć masę mięśniową, powinny stosować dietę wysokobiałkową, ponieważ białko jest dla mięśni najważniejszą substancją budulcową. Jeśli ilość białka dostarczanego z posiłkami jest zbyt mała, można uzupełnić ją za pomocą odżywek proteinowych.

 

Odżywki proteinowe (białkowe) w proszku to wyizolowane i skoncentrowane łatwo przyswajalne białko. Zazwyczaj zawierają one pewną ilość węglowodanów i tłuszczu, obecność tych substancji jest jednak śladowa.

 

Jeżeli nie ma potrzeby jednoczesnego zwiększania ilości przyswajanych węglowodanów, a tak jest w przypadku większości osób stosujących zrównoważoną dietę, suplementy białkowe wystarczą do uzupełnienia diety. W tym przypadku im więcej białka, a mniej węglowodanów będzie zawierała odżywka, tym lepiej.

Gainery – kto może je stosować?

Gainery zazwyczaj składają się z węglowodanów i białek w proporcjach 2:1, czyli z przewagą węglowodanów. Czasem dodaje się do nich także witaminy, sole mineralne oraz lecytynę i taurynę. U osób z normalną lub wolną przemianą materii, które zgodnie z typologią Sheldona, mają budowę ciała charakterystyczną dla mezomorfików (osób o muskularniej budowie) i endomorfików (o masywnej budowie ciała i tendencji do tycia), dodatkowe węglowodany w diecie mogą poskutkować odkładaniem się tłuszczu, a nie rozbudową tkanki mięśniowej.

 

Gainery mogą natomiast pomóc w kształtowaniu sylwetki osobom o typie ektomorficznym czyli smukłym, o drobnych kościach, szybkiej przemianie materii. Bez suplementów osoby te nie są w stanie zapewnić sobie w diecie odpowiedniej liczby kalorii, ponieważ szybko je spalają.

 

Gainery mogą być też stosowane jako węglowodanowo-białkowy koktajl energetyczny po treningu siłowym. Taki koktajl będzie wspomagał regenerację mięśni.