Skąd się bierze niedobór żelaza. Obfite krwawienia i nieodpowiednia dieta

Zmęczona dziewczyna odpoczywa przy biurku
Fot. ©Picture-Factory/Fotolia

Najczęstszą przyczyną niedoboru żelaza jest utrata dużej ilości krwi. Zbyt mała ilość tego pierwiastka może być też skutkiem źle skomponowanej diety, na przykład wegetariańskiej. Osoby, które najczęściej cierpią na niedobory żelaza to kobiety w ciąży, sportowcy i młodzież w okresie dojrzewania.

 

Jednym z pierwszych objawów niedoboru żelaza jest przewlekłe zmęczenie i brak sił. Skóra staje się blada, a pod oczami pojawiają się sińce. Pogarsza się także kondycja włosów i skóry.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: sernik wiedeński

Obfite krwawienia są główną przyczyną niedoboru żelaza

Poziom żelaza w organizmie spada wraz z utratą krwi. Z tego powodu mocne krwawienia skutkują niedoborem tego pierwiastka. Najbardziej narażone na niski poziom żelaza są więc kobiety, które mają długie i obfite miesiączki. Żelazo tracą także osoby doświadczające krwotoków z układu pokarmowego, np. w wyniku wrzodów, hemoroidów i nowotworów. Krwawienie może być też skutkiem urazu, operacji lub zaburzeń krzepnięcia krwi.

Źle skomponowana dieta może dostarczać za mało żelaza

Żelazo hemowe, czyli najlepiej przyswajalne przez organizm, znajduje się głównie w mięsie, szczególnie w wołowinie i podrobach. Wegetarianie i osoby, które nie jadają dużych ilości mięsa powinny uzupełnić swój jadłospis o warzywa strączkowe (soja, fasola, ciecierzyca) oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Źle skomponowana dieta jarska, jedzenie produktów wysokoprzetworzonych czy drastyczne odchudzanie mogą powodować trwałe niedobory żelaza.

Osoby o zwiększonym zapotrzebowaniu na żelazo: kobiety w ciąży, młodzież, sportowcy

U kobiet ciężarnych zapotrzebowanie na żelazo jest większe niż u innych kobiet. Dzieje się tak dlatego, ponieważ w czasie ciąży pierwiastek jest dostarczany także do płodu i do łożyska. Niedobory żelaza powinno się uzupełniać także przez cały okres karmienia piersią. Więcej żelaza powinni przyjmować także sportowcy i osoby prowadzące bardzo aktywny tryb życia. Pierwiastek ten jest niezbędny także w okresie dojrzewania, szczególnie w czasie szybkiego wzrostu.

 

Plebiscyt Party

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Konkursy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje