Jak oczyścić układ limfatyczny?

Jak oczyścić układ limfatyczny?
Fot. © Dimid/Fotolia.com

Układ limfatyczny jest drugim po krwionośnym najważniejszym układem krążenia w ludzkim ciele. Odpowiada za odporność, bilans płynów, wchłanianie tłuszczów oraz oczyszczanie organizmu. Właściwie krążąca limfa zapewnia doskonałe samopoczucie i zdrowie.

 

Naczynia limfatyczne otoczone są mięśniami, dlatego detoks układu limfatycznego jest niemożliwy bez aktywności fizycznej. Bardzo ważna jest również zbilansowana dieta, w której do minimum zostaną ograniczone produkty o działaniu zakwaszającym.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: kokosanki

Objawy niewłaściwej pracy układu limfatycznego

Symptomami nieprawidłowo krążącej w organizmie limfy, a więc niedostatecznego oczyszczania go z toksyn i chorobotwórczych drobnoustrojów mogą być, m. in.:

  • problemy skórne, np. egzema, trądzik, cellulit,
  • nadwaga,
  • osłabienie,
  • złe samopoczucie,
  • problemy ze snem,
  • nowotwory,
  • często nawracające infekcje – wirusowe, bakteryjne, grzybicze,
  • choroby przewlekłe, np. zapalenie stawów oraz autoimmunologiczne,
  • obniżona odporność,
  • bóle głowy.

Dieta wspomagająca układ limfatyczny – dieta zasadowa

Kwaśne środowisko sprzyja namnażaniu patogenów a tym samym zagęszczaniu limfy i przekształcaniu jej w lepki śluz. Taka substancja z trudem przemieszcza się w ciele, niemożliwe wówczas jest przeprowadzenie efektywnej filtracji. W czasie limfatycznego detoksu (i nie tylko) wskazane jest unikanie produktów, które sprzyjają zakwaszeniu organizmu. Należą do nich:

  • żywność wysoko przetworzona, zawierająca konserwanty,
  • wszelkiego rodzaju używki: kawa, alkohol, papierosy,
  • biała mąka pszenna i zawierające ją pokarmy, np. makaron, bułki, ciasta,
  • cukier, przede wszystkim cukry proste, np. sacharoza (biały cukier) oraz syrop glukozowo-fruktozowy,
  • sól, przede wszystkim jej nadmiar, warto ją zastępować przyprawami, szczególnie kolendrą, natką pietruszki,
  • mięso,
  • nabiał.

 

Produkty o działaniu alkaizującym, sprzyjające utrzymaniu zasadowego pH limfy, czyli środowiska niesprzyjającemu patogenom to, m. in.:

  • buraki,
  • awokado,
  • cytrusy, szczególnie ciepła woda z sokiem z cytryny wypijana na czczo,
  • czosnek,
  • siemię lniane,
  • nasiona chia,
  • żurawina,
  • orzechy ziemne,
  • orzechy brazylijskie,
  • jagody,
  • migdały,
  • warzywa liściaste, np. rukola, sałata, jarmuż, natka pietruszki, kolendra,
  • maliny,
  • wiśnie,
  • tłuszcze roślinne.

Limfatyczny detoks – ćwiczenia fizyczne, sauna i masaże

Siedzący tryb życia ogranicza efektywny przepływ limfy o ponad 90%. Dlatego w limfatycznym detoksie bardzo ważna jest aktywność fizyczna. Krążeniu chłonki (limfy) sprzyjają przede wszystkim wszelkiego typu podskoki, np. na skakance czy trampolinie, w tym również bieganie i chodzenie. 15 minut dziennie na skakance lub 30-40 minut biegania doskonale pobudzi układ limfatyczny.

 

W detoksie pomocne również są masaże ciała. Można je wykonywać samodzielnie przy pomocy szczotki o syntetycznym lub naturalnym włosiu. Masaż taki należy wykonywać zawsze od dołu w kierunku serca. Masowanie można przeprowadzać na sucho lub na mokro (w czasie kąpieli lub prysznica).

 

Sauna to kolejna metoda pomocna w walce z zanieczyszczeniem organizmu.

Zioła wspomagające limfatyczny detoks

Zioła diuretyczne, czyli moczopędne, są szczególnie pomocne w różnego rodzaju terapiach oczyszczających. Pomocne szczególnie są:

  • mniszek lekarski,
  • fiołek trójbarwny (bratek),
  • pokrzywa,
  • nawłoć,
  • traganek,
  • gorzknik kanadyjski,
  • jeżówka,
  • ostropest plamisty,
  • skrzyp polny,
  • szkarłatka.

Hydroterapia wspierająca krążenie limfy

Bardzo pomocne w usprawnianiu pracy układu limfatycznego są naprzemienne zimne i ciepłe prysznice. Bardzo ważne jest też odpowiednie nawodnienie organizmu. Limfa to płyn złożony przede wszystkim z wody. Picie 1-2 litrów wody dziennie to podstawa, by czuć się dobrze i wzmocnić układ odpornościowy oraz przyspieszyć wydalanie toksyn.

 

Ponadto warto zrezygnować z noszenia bardzo obcisłych i wykonanych z tworzyw sztucznych ubrań. Istotny również jest głęboki i świadomy oddech, który działa uspokajająco i redukuje stres.

Plebiscyt Party

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Konkursy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje