Depresja: jak sobie pomóc z własnym smutkiem?

Dziewczyna opiera głowę na szkle
Fot. ©yanlev/Fotolia

Mówi się, że depresja to choroba XXI wieku i cierpi na nią 5-17% populacji na świecie. Jak poradzić sobie z depresją, gdy wciąż odczuwa się smutek, bierność i brak wiary w siebie?

 

Depresja to złożona choroba (naukowcy nadal zastanawiają się, czy to choroba czy zaburzenie, więc można używać obu sformułowań), która otacza człowieka przytłaczającym smutkiem. Objawem depresji jest anhedonia – niemożność czerpania zadowolenia z żadnych, nawet najkorzystniejszych, wydarzeń. Depresję charakteryzuje obniżony nastrój, utrata zainteresowań, szybka męczliwość fizyczna oraz niska samoocena, niskie poczucie własnej wartości i brak wiary we własne siły. Depresją nie jest chwilowe zaburzenie nastroju. Do zdiagnozowania depresji potrzeba, by wszystkie te objawy trwały powyżej dwóch tygodni i wyraźnie wpływały na życie osoby chorej.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: sałatka ziemniaczana

Jak radzić sobie z depresją: walczyć czy współpracować ze smutkiem?

Wiadomo, że zaburzenie depresyjne powinno przepracować się w gabinecie psychiatrycznym lub psychologicznym pod fachowym okiem psychoterapeuty. Można dodatkowo pomóc sobie samemu.

 

1. Zmień postawę – u osoby depresyjnej najczęściej pojawia się „czarnowidztwo” i przez to słyszymy z jej ust „to na pewno się nie uda”, „po co zaczynać, skoro i tak tego nie skończę”, „na pewno coś stanie mi na drodze, żeby mi nie wyszło”. Na podstawie samospełniającego się proroctwa (zjawisko w psychologii społecznej) możemy stwierdzić, że negatywnym podejściem nie jesteśmy w stanie nic zrobić. Gdy z góry zakładamy porażkę, to podświadomie do niej dążymy. Dlatego osoby z depresją powinny wyjść z postawy negatywnej na neutralną. Powinny zmienić zdanie: „nic mi się w życiu nie uda”, na stwierdzenie: „podejmuje się zadania, zobaczymy, co z tego wyjdzie”.

 

2. Zaopiekuj się smutkiem – niskie poczucie wartości i brak wiary w siebie wywołuje smutek i tak wprawia w błędne koło depresji. Zamiast na siłę się „uszczęśliwiać”, zaakceptuj ten stan, zastanów się, skąd się bierze i staraj się swoje myśli powoli od niego odciągać. Na przykład: zamiast myśleć o tym, jak źle układa się w życiu, zadzwoń do dobrej znajomej. Już sam krótki kontakt odwróci uwagę od problemów, a sympatyczna rozmowa poprawi nastrój.

 

3. Rób to, co zawsze sprawiało radość – postanów sobie, że raz dziennie będziesz sprawiać sobie drobne przyjemności, które zawsze wprawiały cię w dobre samopoczucie. Nie muszą być to kosztowne rzeczy, wystarczy, że pójdziesz na spacer do parku, gdy lubisz przyrodę, obejrzysz film z ulubionym aktorem lub ugotujesz potrawę, która zawsze ci smakowała. W depresji trudno jest czerpać zadowolenie z lubianych wcześniej czynności. Jednak ich wykonywanie przełamuje bierność i daje poczucie sprawczości. Małe przyjemności pozwolą minimalnie podnieść bardzo obniżony nastrój i zmienić negatywną postawę wobec świata.

 

4. Doceń swoje ciało – przy zaburzeniach depresyjnych człowiek traci na wadze z powodu braku apetytu. Dlatego uważaj na spożywanie posiłków w regularnych odstępach czasu, kupuj dużo warzyw i owoców oraz ryby. Kwasy omega-3 wpływają na pracę mózgu w tych ośrodkach, które są odpowiedzialne za nastrój i samopoczucie. Czasami zdarza się, że osoby pogrążone w depresji zaniedbują ciało – siedzący tryb życia, zaprzestanie korzystania z kosmetyków pielęgnacyjnych. Pamiętaj, że twój zewnętrzny wygląd również wpływa na samopoczucie.

 

5. Sięgnij po lektury – jest wiele książek, pomagających przysłowiowo „stanąć na nogi”, wyjść z depresji. Wiedza na temat własnej choroby, pomoże zrozumieć jej istotę i zmienić postawę. Nie chodzi o to, aby sięgnąć po fachową lekturę z naukowymi słownictwem, której się nie zrozumie. Jest wiele poradników, pisanych przez ludzi, którzy z depresją się zmagali i opisują swój przypadek.

 

Depresja powinna być leczona przez psychiatrę na drodze farmakologicznej i psychoterapeutycznej. Nic jednak nie pomoże, gdy sama osoba chora nie zechce zmienić czegoś w swoim życiu.  

 

Najczęściej czytane

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady