Witamina B12 – czy weganie i wegetarianie powinni ją suplementować i dlaczego? Objawy i skutki niedoboru B12

Witamina b12
Fot. © natchas/Fotolia.com

Witamina B12 występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego (głównie przetworach mlecznych, rybach morskich i wołowinie) -  wegetarianie mogą dostarczyć pewne jej ilości wraz z pożywieniem, natomiast weganie nie mają na to szansy, dlatego muszą ją suplementować. Niedobór witaminy B12 jest niebezpieczny dla zdrowia, a nawet życia.

 

W kwestii suplementacji witaminy B12 przez wegan i wegetarian specjaliści są podzieleni. Jedni twierdzą, że bezwzględnie potrzebne jest jej dostarczanie z pożywieniem i suplementami witaminowymi, drudzy natomiast optują za tym, że organizm poradzi sobie sam w jej dostarczaniu. 

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: ciastka dyniowe

Rola witaminy B12 i objawy jej niedoboru

B12 bierze udział w wielu bardzo istotnych procesach, do których należą:
•    metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów,
•    produkcja czerwonych krwinek,
•    prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego w tym również mózgu.

 

Nawet niewielkie, ale przewlekłe niedobory B12 mogą prowadzić do:
•    apatii i chronicznego zmęczenia,
•    stanów obniżonego nastroju i depresji,
•    zaparć,
•    bladości skóry,
•    suchości błon śluzowych,
•    niedokrwistości,
•    zaburzeń równowagi hormonalnej.

 

Poważne niedobory tego składnika objawiają się sygnałami ze strony układu nerwowego. Są to: 
•    mrowienie i drżenie kończyn, 
•    zaburzenia czucia, 
•    omdlenia
•    zawroty głowy utrudniające normalne funkcjonowanie, 
•    halucynacje, a nawet psychoza. 

Warto wykonać badania oznaczające poziom B12, szczególnie, gdy zauważa się występowanie dwóch lub więcej z powyższych symptomów. 

Suplementacja i dzienne zapotrzebowanie witaminy B12

Nadmiar kwasu foliowego w organizmie może maskować niedobory B12, dlatego przed rozpoczęciem suplementacji cyjanokobalaminą, czyli syntetyczną postacią witaminy B12 najlepiej sprawdzić jej poziom w surowicy krwi. Pozwoli to na dokładne określenie podaży tego składnika w diecie

 

Oprócz wegan i wegetarian, na niedobory B12 narażone są także osoby z zaburzeniami wchłaniania, cierpiące z powodu złośliwej niedokrwistości oraz syndromu nieszczelnych jelit. 

 

B12 można suplementować w formie tabletek, kropli lub domięśniowych iniekcji (zastrzyków). Częstotliwość jej przyjmowania oraz dawki należy ustalić z lekarzem lub dietetykiem. Ponadto warto również spożywać wzbogacane nią produkty, np. mleko roślinne, muesli, soki owocowe oraz produkty sojowe. Są też pasty do zębów uzupełniane witaminą B12. Witamina ta znajduje się w warzywach bulwiastych i korzeniowych oraz produktach fermentowanych, np. w kapuście kiszonej. Nie są to jednak ilości wystarczające, by pokryć dzienne zapotrzebowanie tego składnika, które u osoby dorosłej wynosi około  2,5 μg.

 

Kobiety w ciąży i matki karmiące oraz dzieci na diecie wegańskiej powinny mieć zapewnioną stałą suplementację witaminy B12. 

 

Istnieje pogląd, że niektóre algi są bogatym źródłem B12. Niestety nie jest to do końca prawda. W 2015 r. przeprowadzono badania, w których podawano weganom ze stwierdzonym niedoborem witaminy B12 konkretny szczep chlorelli. U niektórych z nich zanotowano wzrost zawartości tej witaminy we krwi. Trudno jednak stwierdzić czy chlorella jest dobrym naturalnym źródłem B12. Daje to natomiast pewne prognozy na przyszłość, że istnieje roślinny odpowiednik, którym można będzie zastąpić jej syntetyczną formę.

Najczęściej czytane

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady