Jakie witaminy na włosy poprawiają ich kondycję i wygląd po lecie?

Kobieta w jesiennym parku
Fot. ©Voyagerix/Fotolia.com

Wypadające, suche i zniszczone włosy po lecie najczęściej spowodowane są ostrym słońcem, chlorowaną lub słoną wodą bądź nieprawidłową dietą. Kosmyki można skutecznie odżywić, stosując gotowe preparaty z witaminą A, B5 czy biotyną dostępne w aptekach oraz urozmaicając dietę o pełnowartościowe produkty spożywcze, jak: owoce, warzywa, mięsa czy ryby.

 

Preparaty witaminowe na włosy, oprócz tego, że wzmacniają i odżywiają kosmyki, pozytywnie oddziałują również na skórę i paznokcie. Dziennie traci się od 50 do 100 włosów, co wynika z naturalnego cyklu wypadania włosów. Proces ten może być bardziej intensywny, na skutek nieodpowiedniej pielęgnacji, szkodliwych czynników środowiska, chorób czy złej diety.

Jakie witaminy na włosy?

Witamina A

Gorsza kondycja włosów oraz ich wypadanie często wynika z niedoboru witamin. Retinol, czyli witamina A, wpływa na prawidłowy metabolizm komórek rogowego nabłonka skóry, których wchodzi w skład komórek macierzy włosa. Od tempa podziału tych komórek zależy wzrost kosmyków, a także ich budowa. Niedobór witaminy A w organizmie powoduje znaczne osłabienie włosów. Kosmyki zaczynają nadmiernie wypadać, są przesuszone i podatne na załamania. Źródłem witaminy A są, np.: jaja, wątróbka, masło, sery, tłuste mięso.

Biotyna

Biotyna to najczęstszy składnik różnego rodzaju suplementów diety, do stosowania na wzmocnienie włosów, skóry i paznokci. Produkty często są wzbogacone o ekstrakt z krzemu, skrzypu polnego czy selenu. Witamina opóźnia siwienie włosów, zapewnia ich naturalną gęstość i grubość oraz wspomaga o ogólną kondycję włosa. Niedobór biotyny w organizmie najczęściej powoduje przyjmowanie antybiotyków, a także depresja bądź przewlekły stres. Źródłem biotyny są: wątróbka, mąka sojowa, żółtka jaj, orzechy włoskie i ziemne, sardynki i migdały.

Witamina B5

Witamina B5 wzmacnia i odżywia włosy. Kwas pantotenowy wpływa na metabolizm kwasów tłuszczowych, przez co pobudza syntezę lipidów, które służą regeneracji błon komórkowych. Dzięki temu gruczoły łojowe produkują sebum, które naturalnie służy ochronie skóry głowy przed wysuszeniem, a także szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, np. promieniowaniem słonecznym. Ponadto witamina B5 pobudza procesy wzrostu włosa, a także łagodzi podrażnienia i chroni wnętrze włosa przed odwodnieniem. Naturalnym źródłem kwasu pantotenowego są: tłuste ryby, brązowy ryż, otręby pszenne, pełnoziarnisty chleb, ziemniaki, brokuły, awokado.

Dieta na włosy

Oprócz włączenia do codziennej diety produktów bogatych w witaminy wspomagające zdrowy wygląd włosów warto przestrzegać kilku nawyków żywieniowych, np.:

  • ograniczenie picia kawy lub całkowita rezygnacja z kofeiny,
  • ograniczenie soli kuchennej,
  • jedzenie tylko świeżych warzyw lub gotowanych na parze,
  • zastąpienie białego cukru – brązowym.

Najczęściej czytane

Konkursy

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady