Łaźnia parowa – kiedy ją stosować?

Łaźnia parowa
Fot. Image by LifetimeStock.com

Z łaźni parowej korzystano już w starożytnym Egipcie. Pomaga w łagodzeniu bólów stawów, sztywności mięśni i złego samopoczucia.

Łaźnia a sauna parowa

Łaźnia i sauna parowa w rzeczywistości znacznie się od siebie różnią i nie powinno się mylić tych dwóch miejsc. W saunie parowej temperatura waha się od 50 do 110 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza to nie więcej niż 65%. Natomiast w łaźni parowej temperatura wynosi od 40 do 55 stopni, a wilgotność wynosi nawet 100%.

 

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: krokiety z pieczarkami

Kolejną różnicą jest częstotliwość korzystania z obu miejsc – podczas gdy z sauny powinno się korzystać maksymalnie trzy razy w tygodniu to z łaźni parowej można korzystać nawet codziennie.

Działanie sauny parowej

Korzystanie z łaźni i sauny parowej działa bardzo orzeźwiająco i ma szereg pozytywnych właściwości:

  • podczas seansu para penetruje skórę, dokładnie ją oczyszcza, regeneruje i nawilża, dzięki czemu ta staje się gładka i ujędrniona,
  • łagodzi stany zapalne i dolegliwości bólowe w stawach,
  • pobudza krążenie,
  • podnosi odporność organizmu,
  • zwiększa wydolność płuc,
  • stymuluje produkcję białych krwinek,
  • łagodzi infekcje, podrażnienia zatok,
  • zwiększa metabolizm,
  • odtruwa organizm, oczyszczając go z toksyn.

Zabieg w łaźni lub saunie parowej jest często wstępem do masażu lub poprzedza inne zabiegi kosmetyczne.

Wskazania do sauny parowej

Sauna parowa, ze względu na swoje prozdrowone działanie, jest wskazana przy przewlekłych chorobach, zwłaszcza tych związanych ze stawami (np. zesztywniałe zapalenie stawów kręgosłupa, reumatoidalne zapalenie stawów). Łagodzi także objawy nawracających chorób pulmonologicznych – astmy, zapalenia oskrzeli. Wskazana jest również dla alergików.

Jak korzystać z sauny parowej?

Do sauny powinno się pójść wypoczętym – wzięcie kąpieli po dużym wysiłku może dodatkowo obciążyć organizm, więc lepiej chwilę odpocząć. Nie powinno się także wchodzić do sauny po obfitym posiłku (najwcześniej po godzinie).

 

Przed wejściem do sauny umyj całe ciało i zdejmij obuwie. Do sauny wchodzi się nago, ponieważ kostium kąpielowy może poparzyć ciało, a ręcznik nasiąknie wodą i stanie się ciężki. Jeśli się wstydzisz nagości, może pewnym pocieszeniem dla ciebie będzie to, że przez wszechobecną parę dosłownie nic nie widać. Zanim usiądziesz na siedzisku, opłucz je. To samo zrób po skończonym seansie. Podczas kąpieli nie praktykuje się rozmów i pogawędek, tym bardziej, że nawet nie jest łatwo mówić w pomieszczeniu o tak dużej wilgotności. Po wyjściu z sauny możesz polać się zimną wodą lub natrzeć lodem, co pomoże zamknąć pory skórne i dodatkowo zahartuje organizm – ciało zawsze schładzaj od dołu. Po seansie koniecznie uzupełnij płyny i odpocznij około pół godziny.

 

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje