Przed zakupem kremu przeciwsłonecznego istnieją trzy możliwości: konsultacja z dermatologiem, zakup najwyższego zabezpieczenia UVA/UVB50+ lub samodzielne określenie swojego fototypu skóry. W ten sposób będzie można dobrać odpowiedni kosmetyk do typu skóry.

Reklama

Fototyp skóry zależy od wrodzonej ilości melaniny – pigmentu, który występuje w skórze, naskórku, włosach i naczyniówce oka. Melanina odpowiada za zmianę barwy skóry po opalaniu się. Jej zawartość wpływa na reakcję skóry każdego człowieka na działanie promieni UV. Jest ona rozumiana jako łatwość opalania się i odporność na oparzenia słoneczne.

Thomas Fitzpatrick, dermatolog z Harvard Medical School, wyróżnił 6 fototypów skóry. Cztery z nich dotyczą rasy białej i tylko one wymagają właściwej ochrony przeciwsłonecznej, kolejna – Arabów i rasy żółtej, a ostatnia – rasy czarnej. Określa się je na podstawie: koloru oczu, włosów, rodzaju cery, predyspozycji do opalenizny i oparzeń, obecności piegów na skórze. Najlepiej podjąć próbę określenia fototypu wczesną wiosną, gdy skóra po zimie ma najbardziej naturalny odcień.

Zobacz także

Fototyp I: celtycki

Osoby o fototypie celtyckim cechują się niewielką ilością melaniny w skórze, która jest jasna, ma różowy odcień. Ponadto wykazuje skłonności do podrażnień i zaczerwienienia. Zdarza się, że skóra ma chłodny, błękitny odcień. Włosy takich osób są bardzo jasne, mogą być rude. Podobnie oczy – najczęściej spotyka się osoby o jasnozielonej, jasnoszarej lub jasnoniebieskiej tęczówce. Osoby z fototypem I są pozbawione ochrony naturalnej przed działaniem promieni UV. Najłatwiej ulegają poparzeniom słonecznym, dlatego powinny unikać wystawiania ciała na działanie ostrego słońca i stosować ochronę przeciwsłoneczną przez cały rok.

Dla osób o fototypie I przeznaczone są preparaty przeciwsłoneczne o faktorze UV 50+. Jesienią i wiosną powinny stosować filtry o wartości 30+.

Fototyp II: północnoeuropejski

Osoby o fototypie II także mają jasną cerę o różowawym odcieniu. Często pojawiają się na niej piegi. Nie jest jednak tak delikatna i cienka jak u osób z fototypem I. Ma skłonność do zaczerwienienia i rozszerzania się naczynek pod wpływem temperatury. Oczy osób z fototypem II są niebieskie, zielone lub szare. Włosy – od jasnego do ciemnego blondu. Skóra tych osób opala się z trudnością.

Osoby z fototypem II powinny chronić skórę przed działaniem promieni słonecznych, używając filtrów przez cały rok. Powinny stosować preparaty z faktorem 35 w lecie i 25 w miesiącach mniej nasłonecznionych.

Fototyp III: środkowoeuropejski

Osoby z fototypem III wyróżniają się większą odpornością na promienie słoneczne. Wynika to z większej ilości melaniny w skórze. Ich skóra ma złoty lub delikatnie śniady odcień. Oczy mogą mieć zarówno niebieskie, zielone i szare, jak i brązowe, i piwne odcienie. Ten fototyp charakteryzuje się włosami w kolorach od średniego blondu do średniego brązu. Opalenizna pojawia się u nich dość szybko, ale często na początku skóra jest zaczerwieniona.

Ochronę osobom o fototypie III zapewni filtr UV 25, który powinny stosować na twarz, ponieważ zmniejszy ryzyko przebarwień, i filtr 15 do stosowania na ciało.

Fototyp IV: południowoeuropejski

Dla osób o fototypie IV charakterystyczny jest oliwkowy odcień skóry, ciemne (czarne bądź ciemnobrązowe) włosy i oczy piwne, brązowe lub zielone. Osoby te opalają się z łatwością. Rzadko występują u nich poparzenia słoneczne.

U tych osób występuje ryzyko szybszego starzenia się skóry, więc na twarz powinny stosować faktor 15, a na ciało 10, ponieważ w ich skórze zawartość melaniny jest wysoka, co zapewnia naturalną ochronę. Nie zwalnia ich to jednak z ochrony na twarz przez cały rok, ponieważ w tym miejscu skóra jest cieńsza.

Fototyp V

Osoby o fototypie V to mieszkańcy Azji – przedstawiciele rasy żółtej. Mają ciemną skórę, która nigdy nie ulega poparzeniom. Opalenizna u takich osób jest bardzo ciemna. Osoby o fototypie V opalają się szybko i intensywnie.

Reklama

Fototyp VI

Osoby reprezentujące fototyp VI mają czarną skórę, która nigdy nie ulega poparzeniom słonecznym.

Reklama
Reklama
Reklama