Zniszczone włosy i poparzona skóra. Jak reklamować usługi u fryzjera i kosmetyczki

Kobieta znajduje się w salonie fryzjerskim i jest niezadowolona ze swojej fryzury.
Fot. ©JackF/Fotolia.com

Zabiegi kosmetyczne czy wizyta u fryzjera zwykle kojarzą nam się z relaksem i przyjemnością. Każde nasze wyjście do salonu urody zakłada satysfakcjonującą poprawę naszego wizerunku - odświeżenie wyglądu, całkowitą odmianę stylu lub utrzymanie dotychczasowej formy naszych włosów, skóry lub paznokci. Niestety, nie zawsze los nam sprzyja. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których nasze marzenie o pięknym chłodnym odcieniu blondu zastępuje nieoczekiwana zieleń, a wizję rozświetlonej cery dramatyczne poparzenie skóry, będące efektem niewłaściwego zastosowania maseczki lub kwasów.

 

Zanim rozpoczniemy strzyżenie, koloryzację czy zabieg upiększający, dokładnie ustalmy, jakich efektów oczekujemy. Pozwoli to uniknąć okazji do reklamacji. Warto też wcześniej, np. w internecie, sprawdzić opinię o salonach piękności, do których planujemy się wybrać.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: pieczone bataty

 

Reklamacja w salonie fryzjerskim - kiedy można ją złożyć i co powinna zawierać?

 

W świetle przepisów prawnych, fryzura jest dziełem. Decydując się na wizytę u fryzjera, zawieramy z nim umowę o dzieło. Umowa ta jest wiążąca, pomimo że nie ma postaci materialnej i nie jest fizycznie podpisana. Do tego typu kontraktu mają zastosowanie ogólne przepisy Kodeksu cywilnego, zgodnie z założeniami którego, możemy zareklamować usługę, o ile mamy możliwość wskazać winę bądź niedociągnięcia pechowego fryzjera. Powinniśmy jednak pamiętać, że osoba, która wykonywała nam nieudaną koloryzację lub strzyżenie, odpowiada wyłącznie za te niezgodności, których my jako klienci nie przewidzieliśmy. W praktyce oznacza to, że jeśli nasza reklamacja dotyczy niezadowolenia z obecnej fryzury, ponieważ na naszej głowie wygląda ona mniej korzystne niż na głowie modelki, skarga nie ma zastosowania. Reklamacji podlegają, np.:

  • trwała ondulacja, która spaliła włosy,
  • powstanie ran lub poparzeń na skutek niefachowego posługiwania się akcesoriami fryzjerskimi,
  • nieudana koloryzacja - przykładowo, klient umawiał się z fryzjerem, że włosy będą mieć końcówki w kolorze platyny, a w rzeczywistości są pomarańczowe.

 

Reklamację na usługi fryzjerskie składamy pisemnie w dwóch egzemplarzach. W treści takiej skargi powinny znaleźć się szczegółowe informacje na temat tego: kiedy wydarzył się zabieg, jaka była jego cena, czego dotyczył i dlaczego uzyskany skutek odbiega od naszych oczekiwań. Ważne jest także określenie swoich żądań rekompensaty, czyli np. jakiego zwrotu kosztów oczekujemy od salonu. Z dokumentami zwracamy się do tego salonu, w którym został wykonany nieudany zabieg. Powinniśmy mieć także świadomość tego, że nawet jeżeli efekt finalny poczynań naszego fryzjera nie jest dla nas satysfakcjonujący, nie możemy odmówić uiszczenia opłaty za wykonaną usługę, ponieważ dopiero po wręczeniu gotówki fryzjerowi, nabywamy prawo do reklamacji. Potwierdzeniem faktu, że skorzystaliśmy z usług tego to konkretnego fryzjera jest paragon, wyciąg bankowy lub relacja świadków.

 

Zażalenia na nieudane zabiegi kosmetyczne

 

W przypadku usług kosmetycznych sytuacja jest bardziej skomplikowana niż w przypadku salonów fryzjerskich. Niektóre usługi, takie jak manicure czy pedicure, dają nam możliwość natychmiastowej reakcji - od razu widzimy niezadowalający nas efekt i możemy poprosić o jego poprawę. Jednak większość zabiegów wykonywanych na ciało lub twarz potrzebuje więcej czasu, byśmy mogli dostrzec efekty. Reklamacja nie obejmuje tych działań, które nie przyniosły poprawy naszej skórze. Reakcja na zabiegi kosmetyczne to sprawa indywidualna, więc to co działa na jednych, innym może nie przynosić żadnych efektów. Skargi możemy składać wyłącznie na te usługi, które przyczyniły się do pogorszenia kondycji naszej skóry czy paznokci lub spowodowały uszczerbek na zdrowiu. Przykładem takiej sytuacji jest np. zakażenie gronkowcem, świerzbem lub grzybicą, do czego może dojść wskutek posługiwania się przez kosmetyczkę źle wysterylizowanymi akcesoriami i narzędziami. Przed rozpoczęciem każdego zabiegu kosmetyczka powinna dokładnie umyć, zdezynfekować dłonie, a następnie założyć jednorazowe rękawiczki. Kosmetyki, które są wykorzystywane podczas zabiegu, powinny mieć na opakowaniu etykietę informującą o ich składnikach, jest to szczególnie ważne w przypadku alergików.

 

Ustalona cena nie podlega negocjacji

 

Jeżeli przed rozpoczęciem zabiegu w salonie fryzjerskim lub kosmetycznym ustaliliśmy konkretną kwotę za wykonanie danej usługi, cena ta jest wiążąca także po wykonaniu tego zabiegu. Ani fryzjer ani kosmetyczka nie mogą bezpodstawnie jej podnieść, ponieważ my w takiej sytuacji możemy odmówić dopłaty. Jeżeli podczas realizacji usługi specjaliści stwierdzają, że przed jej wykonaniem warto byłoby przeprowadzić dodatkowy zabieg, zobowiązani są poinformować nas o tym i dowiedzieć się, czy zdecydujemy się za niego zapłacić.

 

Jeżeli nie wiemy, w jaki sposób skonstruować reklamację i co powinno się w niej znajdować, możemy skorzystać z pomocy. Wystarczy, że zadzwonimy na infolinię Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Otrzymamy tam bezpłatną informację. Mamy też możliwość, by urzędnicy sporządzili taką reklamację w naszym imieniu.

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Konkursy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje