Błonnik

Błonnik pokarmowy, nazywany również włóknem pokarmowym, zaliczany jest do nieprzyswajalnych węglowodanów złożonych, czyli nietrawionych przez przewód pokarmowy człowieka. Źródłem błonnika w diecie są produkty roślinne: zboża, mąki, kasze, ryż – zwłaszcza ciemny, dziki, pieczywo, owoce oraz warzywa.

Więcej

Mikro i makroelementy

Makro i mikroelementy, czyli składniki (sole) mineralne, są to związki chemiczne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wchodzą w skład płynów ustrojowych, komórek, hormonów i mięśni. Biorą udział w przenoszeniu tlenu do komórek. Zapewniają rozwój, zdrowie oraz zdolność reprodukcji. Spełniają rolę budulcową i regulatorową. Składniki mineralne występują w organizmie w niewielkich ilościach (ok 4% masy ciała to minerały). Z 40 składników mineralnych, 36 jest niezbędnych do życia. 

Więcej

Potas

Potas należy do składników mineralnych, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiada m.in. za właściwą pracę mięśni i układu nerwowego, poprawia koncentrację oraz ma wpływ na procesy przemiany materii. Potas reguluje również rytm pracy serca i ciśnienie tętnicze krwi.

Więcej

Żelazo

Żelazo jest składnikiem mineralnym, niezbędnym w codziennej diecie każdego człowieka. Znajduje się w składzie ważnych dla organizmu białek, takich jak hemoglobina, przez co uczestniczy w transporcie tlenu. Wspomaga również prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Więcej