zadowolony mężczyzna
Image by LifetimeStock.com

W zależności od wagi sprawy, z konfliktami w pracy skutecznie musi poradzi sobie manager, obiektywny mediator albo komisja wyjaśniająca.

Geneza konfliktów w pracy

Dbanie o zdrową atmosferę w miejscu pracy wymaga szybkiego wychwytywania i rozwiązywania sporów między pracownikami. Trzeba odkryć (często błahą) przyczynę konfliktu i wspomóc w wypracowaniu satysfakcjonującego kompromisu. Do konfliktów w środowisku pracy przyczyniają się najczęściej:

Rozwiązywanie konfliktów w pracy

Uniknięcie nieporozumień umożliwi ustalenie zasad biurowego życia, a w sytuacji już zaistniałego sporu podstawą jest rozmowa w atmosferze szacunku oraz chęci wysłuchania i osiągnięcia kompromisu. W tym momencie wkracza osoba zarządzająca zespołem, w której zakresie obowiązków leżą wszelkiego rodzaju mediacje. Rozróżniamy następujące strategie postępowania w przypadku konfliktu ze współpracownikiem:

  • kompromis;
  • ostra walka;
  • uległość;
  • lekceważenie;
  • rywalizacja.

Odpowiednie rozwiązanie sporu powinno oczyścić atmosferę, dając wszystkim świeże spojrzenie na cała sprawę. Idealnie byłoby zatem zastosować się do poniższych wskazówek:

 

  • Wycisz się w samotności przed konfrontacją z prowodyrem kłótni, przemyśl działanie i zbadaj sprawę z różnych perspektyw.
  • Wybierz neutralne miejsce i godzinę spotkania.
  • Bądź szczery, bez agresji i oskarżeń, przyznaj się do częściowej winy, przeproś.
  • Ustalcie wspólne rozwiązanie.
  • W przypadku braku porozumienia znajdźcie mediatora.

Początkowo niezgoda między pracownikami może powodować niższy komfort pracy i spadek motywacji. Później może prowadzić do stanów depresyjnych, wypalenia i odejścia z pracy. Gdy pracodawca otrzyma zgłoszenie o niewłaściwych relacjach podwładnych, musi to wyjaśnić i udzielić informacji zwrotnej. Sprawa musi by zawsze doprowadzona do końca, czy to przez managera, mediatora czy obiektywną komisję wyjaśniającą.

 

Więcej na temat rynek pracy psychologia pracy