Prowadzenie działalności gospodarczej – suma wydatków

Działalność gospodarcza
Fot. © duncanandison/Fotolia.com

Założenie działalności gospodarczej w przypadku spółek handlowych kosztuje ok. 600 zł. Opłaty administracyjne związane z prowadzeniem firmy to PIT, CIT i VAT. Bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej to czynsz, media, urządzenia techniczne, leasing oraz księgowość.

 

Przed założeniem działalności gospodarczej należy zrobić spis wydatków i sprawdzić, czy dana firma przyniesie realne zyski.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: żurek wielkanocny

Koszty zarejestrowania działalności gospodarczej

Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej jest bezpłatna. Spółki handlowe natomiast wymagają wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, co kosztuje 500 zł, a kolejne 100 zł trzeba zapłacić za pierwszy wpis w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Założenie spółki wymaga również podpisania umowy cywilnoprawnej, co wymaga doliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych wynoszącego 0,5% wkładu własnego. W przypadku tego rodzaju działalności niezbędna jest też opłata za usługę notarialną, która przy kapitale do 3000 zł wynosi 100 zł, a przy sumach rzędu 60 000 należy zapłacić nawet 1 110 zł.

Opłaty administracyjno-skarbowe prowadzeniem działalności gospodarczej

Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej obowiązkową opłatą jest podatek dochodowy. Aby go obliczyć, należy od przychodu odjąć wszystkie wydatki, jakie poniosła firma. Formy opodatkowania to:

  • PIT (podatek dochodowy od osób fizycznych) – przeznaczony dla jednoosobowych działalności, spółek cywilnych oraz spółek osobowych;
  • CIT (podatek dochodowy od osób prawnych) – skierowany do osób prawnych;
  • Karta podatkowa – przeznaczona dla prowadzących działalność gospodarczą lub wspólniów w spółkach cywilnych.

 

Kolejnym wydatkiem przy prowadzeniu działalności gospodarczej jest stawka VAT, która wynosi 23%. Stosuje się ją w przypadku sprzedaży usług i towarów. Każdy prowadzący swoją firmę jest też zobligowany do płacenia składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Warto wspomnieć, że przez 24 miesiące od założenia działalności płaci się ok. połowę składki.

Bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Koszty prowadzenia firmy są nierozerwalnie związane z jej rodzajem. Przykładowo dla większej działalności wydatki przedstawiają się następująco:

  • czynsz – w Lublinie płaci się średnio 40 zł/m2, dla porównania biuro w centrum Warszawy kosztuje 80,90 zł/m2;
  • abonament za internet i telefon – od 80 zł do 150 zł miesięcznie;
  • media – 100-150 zł miesięcznie;
  • wyposażenie biura – meble, zaplecze socjalne, wystrój i inne drobne elementy dla średniego biura kosztują około 2500 zł;
  • urządzenia techniczne, takie jak komputery, drukarki itp. - cena w zależności od ilości sprzętu;
  • samochody służbowe – w koszty wlicza się cenę pojazdów i wydatki eksploatacyjne, takie jak paliwo i części zamienne;
  • szkolenia zawodowe – BHP, wdrożenie nowych pracowników, usługi doszkalające;
  • koszt utrzymania domeny internetowej i hostingu – około 300 zł rocznie;
  • reklama i marketing – wizytówki, ulotki, papier kreda, papier firmowy – ok 400 zł;
  • ubezpieczenie lokalu – w przypadku lokalu o wartości 500 tys ubezpieczenie wynosi około 1000 zł miesięcznie;

Prowadzenie działalności gospodarczej – księgowość i sprawozdanie finansowe

Kolejnym niezwykle ważnym elementem prowadzenia działalności jest księgowość. Najlepszą opcją jest zlecenie tej usługi księgowemu lub w biurze rachunkowym. Koszt księgowości wynosi średnio około 150 zł miesięcznie. Gdy ma się spółkę kapitałową zarejestrowaną w KRS, to niezbędne jest też robienie sprawozdania finansowego, które składa się z bilansu oraz rachunku zysków i strat. Dokument ten musi być złożony do KRS w ciągu 15 dni od zatwierdzenia sprawozdania. Cena usługi to 140 zł.

Najczęściej czytane

Konkursy

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady