Zastosowanie zasad z gier do zmiany różnych zachowań człowieka, czyli grywalizacja w edukacji, marketingu i rekrutacji

Kobiety i mężczyźni czekają na rozmowę kwalifikacyjną.
Fot. ©ty/Fotolia.com

Grywalizacja, nazywana również gamifikacją, jest zjawiskiem polegającym na zastosowaniu mechanizmów ze znanych gier w celu modyfikacji zachowań ludzi w rzeczywistym życiu. Przyczynia się przede wszystkim do wzrostu zaangażowania, np. w proces uczenia się, który staje się atrakcyjniejszy.

 

Grywalizacja opiera się na systemie pozytywnych wzmocnień, np. punktów, ocen, które mają motywować ludzi do zaangażowania w konkretne działania. Znalazła ona zastosowanie w rozmaitych obszarach działalności człowieka m.in. w biznesie, marketingu, edukacji oraz w rekrutacji kandydatów na określone stanowiska pracy.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: jabłecznik

Grywalizacja w edukacji: na czym polega?

Podstawowym obszarem, w którym stosuje się gamifikację jest edukacja. Grywalizacja w edukacji polega na zmodyfikowaniu sposobu nauczania określonego przedmiotu lub prowadzenia kursu tak, by jego struktura została upodobniona do gry. Zastosowanie grywalizacji w edukacji przyczynia się do urozmaicenia metod nauczania, a w konsekwencji do osiągania przez uczniów i studentów lepszych wyników w nauce, która staje się atrakcyjniejsza oraz efektywniejsza. Młodzi ludzie znacznie chętniej angażują się w proces uczenia, jeśli sprawia on im przyjemność, nie jest nużący i przypomina w pewien sposób zabawę. W szkolnictwie, zwłaszcza na poziomie nauczania początkowego, coraz częściej wykorzystuje się gry edukacyjne, które silnie oddziałują na sferę psychiczną i intelektualną dzieci. Gry, posiadające rozbudowaną warstwę fabularną, przyczyniają się między innymi do rozwijania logicznego myślenia i umiejętności łączenia ze sobą różnych faktów oraz zjawisk. W edukacji młodzieży oraz studentów gamifikacja polega przede wszystkim na tym, by nauka stała się w najwyższym stopniu atrakcyjna, a wygrana była utożsamiana z nabyciem nowych umiejętności oraz ze zdobyciem wiedzy w określonym zakresie. Przykładem silnie zgrywalizowanej placówki edukacyjnej jest nowojorska szkoła Quest to Learn. Uczniowie tej szkoły nie uczestniczą w tradycyjnych zajęciach lekcyjnych, ale podejmują liczne wyzwania polegające na znalezieniu rozwiązań określonego problemu. Na koniec wyznaczonej misji ma miejsce ostateczna walka pomiędzy uczestnikami. Aby ją wygrać, młodzież musi wykorzystać wiedzę i doświadczenie uzyskane na poszczególnych etapach wyzwania.

Grywalizacja w marketingu i w rekrutacji

Zastosowanie zasad z gier w marketingu staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Spowodowane jest to m.in. nadmierną ilością i różnorodnością produktów na rynku, co znacznie utrudnia konsumentom podjęcie decyzji o kupnie danego produktu lub usługi. Grywalizacja w marketingu wdrażana jest m.in. do kampanii promocyjnych. W jej konsekwencji obserwuje się wzrost zaangażowania i efektywniejsze budowanie wizerunku określonej marki, a także wzrost świadomości istnienia marki wśród potencjalnych klientów. Gamifikację marketingową zastosowała np. firma Delta Airlines w Nowym Jorku, której pracownicy (stewardessy i stewardzi) nazywani są „czerwonymi kurtkami”. Grywalizacja polegała na stworzeniu gry miejskiej, której uczestnicy mieli odnajdywać ukryte w różnych częściach miasta czerwone kurtki w oparciu o wskazówki i współpracę grupową. Promocja firm przy pomocy gamfikacji okazuje się znacznie skuteczniejsza od tradycyjnych reklam zamieszczanych w mediach społecznościowych. Podobnie jest w przypadku grywalizacji w rekrutacji, która jest innowacyjnym i atrakcyjnym sposobem na pozyskiwanie kandydatów na określone stanowisko pracy. Polega ona np. na stworzeniu gry komputerowej, w której gracz odgrywa pewną rolą, np. wciela się w menadżera firmy. Określona liczba osób, które najlepiej poradzą sobie z zadaniami związanymi ze stanowiskiem pracy, zapraszana jest do dalszego postępowania rekrutacyjnego. 


  • Bulimia to choroba, które dewastuje nie tylko ciało ale i psychikę. Poznaj, metody leczenia bulimii.
  • Zaburzenie odżywiania przypominające bulimię to diabulimia. Zobacz, jak się objawia i jak się leczy diabulimię
  • Jedzenie w samotności, nagły spadek wagi czy jednorazowe pochłanianie kilku tysięcy kalorii to objawy zaburzeń odżywiania. Zobacz, czy nie cierpisz na zaburzenia odżywiania

Najczęściej czytane

Konkursy

Polecamy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady