filiżanka herbaty z pomarańczą
Image by LifetimeStock.com

Zawartość kofeiny w herbacie waha się w zależności od kilku czynników, ale faktem jest, może być bardzo zbliżona do zawartości kofeiny w kawie. W krajach Unii Europejskiej istnieje obowiązek zamieszczania informacji o przybliżonej zawartości kofeiny w każdym napoju, w którym znajduje się jej więcej niż 150 mg/l. Za dawkę śmiertelną przyjmuje się 192 mg kofeiny na 1 kg masy ciała.

Kofeina, teina, guaranina i mateina – jeden środek psychoaktywny

Kofeina to organiczny związek chemiczny, który znajduje się w surowcach roślinnych, gdzie pełni rolę odstraszacza owadów. Ludzie już przed tysiącami lat odkryli stymulujące działanie kofeiny, a dziś jest ona najpopularniejszym naturalnym środkiem psychoaktywnym i głównym składnikiem większości produktów pobudzających.

 

Mylić może jej nazwa, która nasuwa oczywiste skojarzenie kofeiny z kawą, ale nie jest prawdą, że to właśnie tam znajduje się największa ilość tej substancji. Kofeina występuje pod wieloma nazwami, które są zależne od jej pochodzenia. Jako teina kryje się w herbacie, jako mateina – w yerba mate, natomiast jako guaranina – w owocach guarany, głównym składniku wielu napojów energetycznych. Duże jej ilości znajdują się w napojach gazowanych typu cola, a jeszcze więcej kofeiny niż w filiżance kawy można się spodziewać w lekarstwach przeciwbólowych i w tabletkach odchudzających.

Ile kofeiny jest w herbacie, a ile w kawie?

Zawartość kofeiny, tak w kawie, jak i w herbacie, można podawać jedynie orientacyjnie, bo ilość ta jest zależna od kilku czynników:

  • Gatunku nasion kawowca i liści herbaty.
  • Czasu zbioru i sposobu suszenia.
  • Jakości kawy i herbaty.
  • Czasu parzenia.
  • Stosunku kawy i herbaty do ilości wody w filiżance.

Nawet kawa bezkofeinowa zawiera śladowe ilości kofeiny, lecz są to zawsze ilości mniejsze niż w herbacie. Najwięcej kofeiny ma drobno zmielona parzona kawa z wysokich gatunkowo jasnych ziaren kawowca (ok. 250 mg/150 ml). Dużo mniej, bo do 70 mg/150 ml kofeiny mają kawy rozpuszczalne.

 

Tę samą ilość substancji pobudzającej można dostarczyć organizmowi pijąc dobrą gatunkowo czarną herbatę (np. Assam). Trzeba jednak pamiętać, że czas parzenia takiej herbaty nie powinien przekraczać 3 min, bo kiedy jest dłuższy, herbata zaczyna wydzielać polifenole – substancje neutralizujące działanie teiny. Czas ten może ulec wydłużeniu do 5 min, jeżeli woda jest twarda, a liście słabo rozdrobnione. Jeśli natomiast herbata parzy się w miękkiej wodzie dłużej niż przez 8 min, zawartość substancji pobudzającej może w niej spaść do zera. Stąd też zaleca się długie zaparzanie relaksacyjnych herbatek ziołowych


Więcej na temat suplementy diety napoje