Czy woda smakowa jest zdrowa?

woda z cytrusami
Fot. Image by LifetimeStock.com

Duża butelka wody smakowej może zawierać nawet więcej kalorii niż pączek. Warto przeczytać etykietę i zapoznać się ze składem wody smakowej przed jej zakupem.

 

Woda źródlana lub mineralna kojarzy się z produktem zdrowym i niskokalorycznym. Producenci wód smakowych zabiegają o to, by taki wizerunek przylgnął również do wód smakowych, jednak należy wykazać się w tym przypadku dużą ostrożnością.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: babka na Boże Narodzenie

Kaloryczność wody smakowej

Często wody smakowe dostępne na rynku są dosładzane. Producenci tym samym chcą poprawić ich smak. Jednak efekt takiego zabiegu jest następujący: naturalna woda źródlana lub mineralna w 100 ml ma 0 (słownie: zero) kcal, natomiast w wybranych wodach smakowych ta zawartość waha się w granicach od 10 do 25 kcal na 100 ml. Zatem butelka (1,5 litra) wody smakowej może zawierać nawet 375 kcal, czyli więcej niż sławny ze swej wysokiej kaloryczności pączek.

Skład wody smakowej – na co jeszcze uważać

Nie tylko cukier i substancje słodzące mogą zniechęcać do wód smakowych. Wielu producentów dodaje do nich również konserwanty, przez co woda kojarzona ze zdrowiem, niewiele ze zdrowym żywieniem może mieć wspólnego. Dobrze zatem przeczytać etykietę i zweryfikować, co jest w składzie wybranej wody smakowej:

  • kwasek cytrynowy, który można znaleźć również w szerokiej gamie pozostałych produktów spożywczych ma na celu wydłużenie przydatności produktu do spożycia, ale spożywany w dużych dawkach przyczynia się do zakwaszenia organizmu i może zaburzyć wchłanianie wapnia;
  • benzoesan sodu, dodatek korzystny z punktu widzenia producenta, niekoniecznie dobry dla konsumenta: w reakcji z witaminą C może nawet stworzyć związek rakotwórczy;
  • sok z zagęszczonego soku z owoców, często w znikomych ilościach, a dodatkowo zagęszczony sok jest prawdopodobnie dosładzany i zawiera regulator kwasowości.

Alternatywa dla niezdrowej wody smakowej

Dla smakoszy lubiących owocowe wody jest i dobra informacja – woda smakowa może być zdrowa. Wystarczy użyć wody mineralnej lub źródlanej i zalać nią świeże lub mrożone owoce (można je delikatnie rozgnieść, aby wydobyć więcej smaku). Jeśli potrzeba więcej słodyczy można skorzystać z miodu. Dla uzyskania efektu orzeźwienia można wykorzystać miętę. Taka naturalna woda smakowa jest zdrowa i zdecydowanie lepiej wpłynie na kondycję, niż woda smakowa pełna cukru i konserwantów.

 

Woda smakowa zatem może, ale wbrew temu do czego chcą nas przekonać reklamy – nie musi być zdrowa.


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady