Właściwości zdrowotne pestki z awokado. Jak jeść pestkę z awokado?

Właściwości pestki z awokado
Fot. © Rafa/Fotolia.com

Pestka z awokado to bogate źródło błonnika i antyoksydantów, a zawarta w niej luteina działa ochronnie i wspomagająco na narząd wzroku. W sprzedaży nie ma ekstraktów z pestki lub pestki w formie innej niż ta otoczona miąższem, dlatego należy ją pozyskiwać samodzielnie.

 

Pestka z awokado zawiera więcej cennych składników odżywczych niż sam owoc. Osoby, które nie są przekonane do tego, by konsumować pestkę, mogą sięgnąć po olej z pestek awokado, który jest doskonałym dodatkiem do sałatek. Znakomicie sprawdza się również do pielęgnacji skóry i włosów.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: babka czekoladowa

Składniki odżywcze pestki z awokado

Pestka z awokado to cenne źródło bardzo dobrze przyswajalnego błonnika, który nie tylko usprawnia pracę układu trawiennego i wspomaga odchudzanie, ale również zapobiega schorzeniom układu sercowo-naczyniowego np. miażdżycy. Ponadto pestka zawiera również duże ilości przeciwutleniaczy (ma ich o 70 % więcej niż miąższ), które mają dobroczynny wpływ na cały organizm. Hamując powstawanie wolnych rodników i znacznie ograniczając ich rozprzestrzenianie się, antyoksydanty opóźniają procesy starzenia oraz redukują zmiany degeneracyjne we wszystkich tkankach. Pestka z awokado jest też bogata w kwas foliowy, magnez, potas i witaminę C.

 

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi w “Encyclopedia of Common Natural Ingredients: Used in Food, Drugs, and Cosmetics” pestka z awokado dzięki zawartości flawanolu może wykazywać silne działanie antynowotworowe. Dotychczas potwierdzono tę tezę jedynie w toku badań przeprowadzonych na myszach. Właściwości te nie zostały zweryfikowane jeszcze w odniesieniu do ludzi.

Jak pozyskać pestkę z awokado?

Przede wszystkim należy przeciąć owoc na pół, przekręcić i rozdzielić, następnie wbić w pestkę ostrze noża i przekręcając ją wyjąć z miąższu. Kolejnym krokiem jest umycie pestki pod bieżącą wodą. Potem najlepiej ją lekko wysuszyć, np. na kaloryferze lub słońcu, do czasu aż pokrywająca ją brązowa skórka zacznie pękać. Wtedy z łatwością da się ją usunąć. Oczyszczona w ten sposób pestka jasnożółta jest gotowa do jedzenia. Najlepszym sposobem na jej konsumpcję jest starcie jej na tarce o najmniejszych oczkach. Powstałe w ten sposób wiórki szybko się utleniają i nabierają mocno pomarańczowej barwy. Mają delikatnie orzechowy smak z lekką nutą goryczy. Znakomicie sprawdzają się jako posypka do kanapek, dań, dodatek do koktajli czy sałatek. Najlepiej jeść je w wersji surowej i od razu po starciu.

Drogi Użytkowniku,
chcemy Cię lepiej poznać, by robić dla Ciebie jeszcze lepszy serwis!
Wystarczy kilka minut, by wypełnić naszą ankietę. Zapraszamy!

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady