Kurkuma – leczy i smakuje

Kurkuma mielona i w kłączach.
Fot. ©sommai/Fotolia

Kurkuma ma pozytywny wpływ na prawidłową pracę organizmu. Kurkumina zawarta w kurkumie jest silnym składnikiem odżywczym, który działa przeciwnowotworowo. Kurkuma spowalnia proces starzenia komórek, poprawia funkcjonowanie mózgu i leczy choroby stawów.

 

Kurkuma nazywana jest także szafranem indyjskim. Jest żółtawo-brązowym kłączem o pomarańczowym wnętrzu. Ma aromatyczny smak z delikatną nutą goryczy. W skali 0-10 ostrość kurkumy oceniana jest na 3. Kurkuma jest składnikiem curry, które zawdzięcza jej swój głęboki żółty kolor.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl - Bułeczki z czekoladą

Lecznicze właściwości kurkumy

Kurkuma ma właściwości wiatropędne i przeciwzapalne. Działa antybakteryjnie, antyoksydacyjnie (chroni organizm przed działaniem wolnych rodników) i antyseptycznie. Opóźnia proces starzenia komórek. Przyspiesza gojenie ran. Oczyszcza i tonizuje organizm. Jest łagodna dla układu pokarmowego. Spożywanie kurkumy zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Wspomaga leczenie chorób takich jak: żółtaczka, kolka, czerwonka, ospa wietrzna i przeziębienie. Kurkuma łagodzi niestrawność i bóle związane z chorobami dróg moczowych. Poprawia funkcjonowanie mózgu, krążenie i chroni wątrobę. Kurkuma obniża ryzyko chorób serca i zachorowań na Alzheimera. Pomaga w leczeniu chorób stawów, np. reumatoidalnego zapalenia stawów. Kurkuma podnosi stężenie „hormonów szczęścia” – dopaminy i serotoniny, co ma pozytywny wpływ na zwalczanie depresji. Kurkuma przyspiesza redukcje tkanki tłuszczowej, ponieważ poprawia metabolizm i trawienie.

Zastosowanie kurkumy w kuchni

W kuchni kurkuma wykorzystywana jest najczęściej w postaci zmielonego proszku. Podkreśla smak potraw mięsnych (szczególnie jagnięciny) oraz neutralizuje intensywny zapach ryb. Jest dodatkiem do dań warzywnych i ryżu. Aby wydobyć kolor, zapach i smak kurkumy należy dodać ją już na początku gotowania.

 

Kurkuma jest słabo wchłaniana, dlatego należy łączyć ją z przyprawami takimi jak pieprz czy czerwona papryka. Innym rozwiązaniem jest łączenie kurkumy z oliwą lub olejem rzepakowym.

 

W przypadku wystąpienia różnych chorób, np. stanów zapalnych lub chorób układu pokarmowego zaleca się spożywanie ok. 1-3 g sproszkowanej kurkumy na dobę przez osobę dorosłą.


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady