Substancje zawarte w grzybach, czyli woda, białko, błonnik i węglowodany. Które grzyby są najzdrowsze?

Rosnący grzybek w lesie.
Fot. ©Phil/fotolia

Grzyby są często uznawane za produkty pozbawione wartości odżywczych i sprowadza się je do roli przypraw. Tymczasem grzyby są dobrym źródłem białka, błonnika, węglowodanów, witamin, tłuszczów i soli mineralnych (zobacz badania). Z tego powodu nazywa się je leśnym mięsem.

 

Grzyby rosną w niemal każdej strefie klimatycznej – zarówno na lądzie, jak i w wodzie. Obecnie odkryto ponad 70 tysięcy rodzajów grzybów jadalnych i trujących, jednak ich liczba może sięgać nawet miliona gatunków.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: ciastka dyniowe

Które wartości odżywcze znajdują się w grzybach?

Od 70 do 90 procent masy grzyba stanowi woda. Natomiast miąższ jest bogaty w:

  • białko – umożliwia wzrost człowieka, gdyż jest głównym budulcem mięśni organizmu oraz jego hormonów, enzymów i przeciwciał;
  • węglowodany – dodają energii komórkom organizmu, ponadto przyswajają się lepiej, niż węglowodany roślin;
  • tłuszcze – są źródłem energii, budują błony komórkowe, rozpuszczają witaminy;
  • błonnik pokarmowy, chitynę – usuwa toksyny z organizmu, zapobiega zaparciom, przyśpiesza trawienie i przemianę materii, wspomaga odchudzanie oraz ułatwia wydalanie resztek pokarmowych;
  • witaminy (między innymi A, B, C, D, K) – wspomagają odporność organizmu, chronią przed chorobami, zapewniają dobre samopoczucie i sprawne funkcjonowanie narządów;
  • minerały (między innymi żelazo, potas, fosfor, sód, wapń, mangan, miedź, jod, cynk) – korzystnie wpływają na prawidłowy rozwój, zdrowie i reprodukcję człowieka.

Pieczarki, kurki i boczniaki, czyli najbardziej wartościowe grzyby

Najwięcej wartości odżywczych mają młode grzyby oraz te hodowane przez człowieka. Są to:

  • kurki – zawierają duże ilości witamin z grupy B, są również niskokaloryczne (w 100 gramach kurek jest tylko 35 kalorii);
  • pieczarki – poprawiają trawienie oraz odporność organizmu. Są również źródłem łatwo przyswajalnego białka, więc idealnie zastępują mięso;
  • boczniaki – wzmacniają naczynia krwionośne, są bogate w kwas foliowy oraz substancje hamujące powstawanie nowotworów;
  • grzyby shiitake (pochodzą z Azji) – regulują poziom cholesterolu we krwi i chronią organizm przed działaniem wirusów.

Sposoby na jedzenie grzybów

„Leśne mięso” można jeść na surowo lub w wersji gotowanej, smażonej, marynowanej, a nawet pieczonej. W kuchni polskiej grzyby suszy się, a następnie dodaje do potraw warzywnych i mięsnych. Grzyby są doskonałym składnikiem:

  • bigosu,
  • uszek,
  • pierogów,
  • krokietów,
  • barszczów,
  • zup jarzynowych,
  • sosów,
  • past,
  • sałatek,
  • przetworów.

Kto powinien unikać jedzenia grzybów?

Grzyby zawierają chitynę, czyli wielocukier, który nie jest rozpuszczalny przez kwasy żołądkowe człowieka. Z tego powodu grzyby uchodzą za ciężkostrawne, a więc mogą wywoływać bóle brzucha, nudności, wymioty, biegunki oraz zaparcia. Dorosły zdrowy człowiek może jeść kilka grzybów tygodniowo. Z jedzenia „leśnego mięsa” powinny zrezygnować osoby:

  • poniżej 5 roku życia,
  • powyżej 60 lat,
  • mające kłopoty z nerkami lub wątrobą,
  • mające problemy z pracą układu pokarmowego.

Nie zaleca się również łączenia grzybów z alkoholem.


 

Drogi Użytkowniku,
chcemy Cię lepiej poznać, by robić dla Ciebie jeszcze lepszy serwis!
Wystarczy kilka minut, by wypełnić naszą ankietę. Zapraszamy!

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady