Pomysły na zdrowe dania na święta Bożego Narodzenia
© FomaA/Adobe Stock

Polskie święta Bożego Narodzenia kojarzą się z kilkoma dniami spędzonymi na obfitym jedzeniu niekoniecznie zdrowych potraw. Osoby, które chcą uniknąć jedzenia ciężkostrawnych potraw, ale jednocześnie cieszyć się tradycyjnymi smakami świąt mogą przygotować dania w lżejszej wersji. Ciekawym pomysłem jest również poszerzenie świątecznego menu o nowe i w pełni zdrowe jedzenie.

 

Mogłoby się wydawać, że wigilijna kolacja jest tym świątecznym dniem, w którym spożywa się lżejsze i niskokaloryczne potrawy. Tymczasem smażone: kapusta, ryby czy pierogi – mimo że bezmięsne (poza rybami) – są bardzo ciężkostrawne i ze zdrowym jedzeniem mają niewiele wspólnego.

W jaki sposób przyrządzać tradycyjne świąteczne potrawy?

Przygotowując świąteczne potrawy, dobrze jest zatem zmodyfikować przyrządzanie również tych postnych, które mają pojawić się na wigilijnym stole. Uczynienie tradycyjnych świątecznych dań bardziej lekkostrawnymi dla żołądka i wątroby nie jest trudne i nie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Wystarczy bowiem zastosować kilka sprawdzonych rad. Takich jak:

  • unikanie smażenia – zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest pieczenie i gotowanie na parze bez dodatku oleju. W taki sposób można przygotować min. ryby i różne rodzaje mięs,
  • zamiana śmietany na jogurt naturalny,
  • ograniczenie dodawania majonezu do potraw,
  • zamiana jasnego pieczywa na ciemne, pełnoziarniste.

Z jakich składników wykonać zdrowe dania na święta?

Decydując się na przygotowanie potraw w odmienionej, zdrowszej wersji, trzeba wziąć pod uwagę, że nie wszystkim może to odpowiadać. Smak dań może bowiem znacznie różnić się od tych, które były robione według tradycyjnych przepisów. Lepszym rozwiązaniem może być zatem decyzja o pozostawieniu ulubionej klasyki rodziny bez zmian, ale przygotowanie dodatkowo kilku dań typu fit. Ciekawymi propozycjami, które mogą trafić na świąteczny mogą być dania na bazie:

  • mięsa z kaczki,
  • mięsa z gęsi,
  • różnego rodzaju kasz (min. jaglanej, kuskus czy bulgur),
  • fasoli,
  • awokado.

 

Dzięki temu, że coraz więcej osób dba o zdrowe jedzenie, dostęp do przepisów na fit-dania jest bezproblemowy. Można je znaleźć zarówno na stronach internetowych o tematyce kulinarnej, jak i w książkach o zdrowym żywieniu.