Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone – występowanie i działanie

Oleje nasycone i nienasycone przelane do butelek.
Fot. ©Rawf8/Fotolia.com

Przyswajanie kwasów tłuszczowych nasyconych podnosi poziom cholesterolu i zwiększa ryzyko zawału i udaru. Kwasy nienasycone dzielą się na kwasy omega-3 i omega-6. Substancje wpływają na poprawę samopoczucia oraz minimalizują występowanie chorób, np wieńcowych.

 

Tłuszcz kojarzy się z czymś niezdrowym i tuczącym, jednak nie każdego należy unikać. Ten składnik diety jest źródłem kwasów tłuszczowych, które są podstawowym budulcem w organizmie człowieka.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: słony karmel

 

Do czego służą kwasy tłuszczowe?

 

Za pomocą kwasów tłuszczowych transportowane są niektóre witaminy, takie jak A, K i E. Substancje te są niezbędne dla rozwoju i zdrowia człowieka, ponieważ dostarczają mu energii. Organizm nie potrafi sam ich wyprodukować lub wytwarza je w zbyt małej ilości, dlatego należy uzupełniać je wraz z pokarmem. Jednak niektóre z kwasów w nadmiarze szkodzą zdrowiu człowieka

 

Działanie kwasów nasyconych i nienasyconych.

 

Kwasy nasycone są rodzajami tłuszczów, których ludzie powinni się wystrzegać w nadmiarze. Podnoszą one poziom tzw. złego cholesterolu we krwi, co wiąże się z zaburzeniami gospodarki lipidowej. Tłuszcze nasycone prowadzą do powstawania stanów zapalnych organizmu oraz złogów w tętnicach. Przekroczenie dopuszczalnych norm cholesterolu przyczynia się do otyłości, grozi chorobami układu krążeniowego, sprzyja rozwojowi nowotworów oraz podnosi ryzyko zawału i udaru. W przeciwieństwie do kwasów nasyconych, tłuszcze nienasycone wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dzielą się one na dwie grupy: kwasy omega-3 i omega-6. Obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu minimalizują ryzyko chorób i pomagają utrzymać dobre zdrowie. Są one szczególnie pomocne dla kobiet, ponieważ niwelują objawy napięcia przedmiesiączkowego oraz bóle menstruacyjne.

 

Występowanie kwasów tłuszczowych

 

W codziennym jadłospisie człowieka powinny pojawiać się tłuszcze i stanowić maksymalnie 25-30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Kwasy tłuszczowe nasycone można znaleźć jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Największe ilości znajdują się w:

  • czerwonym mięsie,
  • kiełbasie,
  • drobiu,
  • pełnym mleku,
  • śmietanie,
  • maśle.

 

Dobre kwasy tłuszczowe występują głównie w produktach pochodzenia roślinnego i niektórych gatunkach ryb. Przede wszystkim można je znaleźć w:

 

Łatwo dostępnymi produktami, zawierającymi kwasy omega-3 i omega-6, są różnego rodzaju oleje, m.in.:

  • kukurydziany,
  • słonecznikowy,
  • sezamowy,
  • z wiesiołka,
  • ogórecznika.

Drogi Użytkowniku,
chcemy Cię lepiej poznać, by robić dla Ciebie jeszcze lepszy serwis!
Wystarczy kilka minut, by wypełnić naszą ankietę. Zapraszamy!

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady