Jak powinien odżywiać się przedszkolak?

Dziewczynka szepcze na ucho drugiej dziewczynce
Fot. Image by LifetimeStock.com

Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju psychofizycznego dziecka. Zasady prawidłowego żywienia przedszkolaka opierają się na wiedzy o zapotrzebowaniu energetycznym przedszkolaka.

 

Dieta powinna też zapewniać dziecku wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: sernik z rosą

Zapotrzebowanie energetyczne dziecka w wieku przedszkolnym

Zapotrzebowanie energetyczne dziecka zależy od jego aktywności fizycznej. Dziecko umiarkowanie aktywne potrzebuje ok. 1600-1800 kcal dziennie. Dziecko, które uprawia jakiś sport i jest bardzo aktywne fizycznie – ok. 2100 kcal.

Zapotrzebowanie na białko dziecka w wieku przedszkolnym

Białko stanowi podstawowy składnik budulcowy tkanek organizmu. Dziecko w wieku 4-6 lat, czyli w okresie szczególnie intensywnego wzrostu, potrzebuje ok. 21 g białka na dobę. Bogatym źródłem białka jest mięso i nabiał oraz warzywa strączkowe.

Zapotrzebowanie na tłuszcze dziecka w wieku przedszkolnym

Również tłuszcze stanowią niezbędny składnik diety przedszkolaka. Tłuszcze nie tylko budują tkanki organizmu i zapewniają utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała, ułatwiają też przyswajanie z pożywienia witamin A, D, E i K. Źródłem zdrowych dla przedszkolaków tłuszczów są produkty pochodzenia roślinnego, masło oraz ryby morskie.

Zapotrzebowanie na węglowodany dziecka w wieku przedszkolnym

Węglowodany dają dziecku energię potrzebną do codziennej aktywności umysłowej i fizycznej. Najbardziej wartościowym źródłem energii są węglowodany złożone, znajdujące się w produktach takich, jak: pieczywo pełnoziarniste, kasze, ziemniaki, rośliny strączkowe. Należy natomiast unikać węglowodanów prostych: słodyczy, białego pieczywa, słodkich napojów. Dieta bogata w cukry proste może prowadzić do otyłości, próchnicy, nadpobudliwości i odwapnienia kości.

Źródła witamin i składników mineralnych

Dieta przedszkolaków powinna być bogata w witaminy i składniki mineralne. U dzieci, które spożywają je w zbyt małych ilościach (nawet jeśli bilans kaloryczny jest zachowany), może wystąpić niedożywienie jakościowe, skutkujące problemami zdrowotnymi, np. obniżoną odpornością na choroby, osłabieniem mięśni i większą podatnością na urazy kości. Z tego względu w diecie dzieci 4-6-letnich powinno znajdować się wiele pełnowartościowych produktów: świeże warzywa i owoce, nabiał, gotowane lub duszone mięso, pełnoziarniste pieczywo. Ograniczyć natomiast należy jedzenie, które oprócz kalorii nie dostarcza żadnych innych wartościowych składników: słodycze, fast foody, chipsy. Nie zaspokaja ono głodu, ma dużo kalorii. Nadużywanie go może prowadzić do otyłości.


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Konkursy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje