Jak gry wideo wpływają na dziecko? Są winne agresji czy wspomagają jego rozwój?

Dziecko gra w grę komputerową.
Fot. ©mikitiger/Fotolia.com

Gry online i wideo, które są dopasowane do wieku dziecka, nie tylko nie wpływają źle na jego rozwój, ale wręcz go wspomagają. Udowodniono, że granie uczy m.in. analizy, podejmowania szybkich decyzji, logicznego myślenia, współpracy, a także precyzji.

 

Jeszcze w latach 70. w Stanach Zjednoczonych uważano, że komiksy mają negatywny wpływ na rozwój dziecka. Przez lata podobną łatkę próbowano przypisywać muzyce rock n' roll, grunge czy heavy metal. Na przełomie tysiąclecia równie popularne stało się upatrywanie czynnika deprawującego w grach komputerowych.

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: jak zrobić ciasto na pierogi

Gry winne agresji u dzieci?

Naukowcy coraz częściej prowadzą badania na temat wpływu gier wideo na rozwój dzieci. Mimo to nadal w mediach i wśród rodziców panuje błędne przekonanie, że istnieje korelacja między graniem w gry a przemocą. Badaczka Cheryl Olson wraz z Christopherem Fergusonem z Uniwersytety z Stetson w 2013 roku przeprowadzili badania (zobacz) na dzieciach z różnych grup etnicznych, które miały problemy z nadpobudliwością, depresją i deficytem atencji. Co najważniejsze studiując wyniki, nie znaleźli żadnego połączenia między wzrostem agresji a graniem w brutalne gry wideo. Wręcz przeciwnie, okazało się, że efekt jest katartyczny – granie pozwoliło dzieciom wyładować agresje i uwolnić się od stresu.

 

Według badań Mirjana Bajovica (zobacz badania) z Uniwersytetu Brock w Kanadzie nie ma również zależności między czasem, jaki dzieci przeznaczają na granie a wzrostem agresji. Zauważono jedynie, że badani, którzy grają powyżej trzech godzin dziennie, mogą mieć mniej empatii w stosunku do rówieśników, którzy w ogóle nie grają w gry wideo.

Gry wideo wspomagają mózg

Daphne Bavelier, kognitywista z University of Rochester, w swoich badaniach (zobacz badania) udowodnił, że granie w gry wideo i komputerowe przez dzieci (dopasowane do ich wieku) może mieć pozytywny wpływ na ich rozwój:

  • Szybkie podejmowanie decyzji i dokładniejsza analiza – według Baveliera podejmują więcej poprawnych decyzji w krótkim czasie w porównaniu z dziećmi które w ogóle nie grają. Dodatkowo przeprowadzają one analizy sytuacji dokładniej i bardziej efektywnie.
  • Precyzja – mimo że gracze podejmują decyzje szybciej niż inni, nie tracą oni precyzji działania.
  • Strategia i przewidywanie – dzieci w grach muszą często radzić sobie z nagłymi problemami, dlatego wykształca się w nich umiejętność przewidywania i strategii.
  • Nauka czytania i matematyki – młodzi gracze, by przejść grę, często muszą podążać za historią i rozwiązywać zagadki logiczne – wspomaga to w nich naukę czytania i matematyki.
  • Logiczne myślenie – granie w gry wymaga często wiedzy na temat zjawisk fizycznych i tego, jak działa świat. Wspomaga to w graczach logiczne myślenie.
  • Koncentracja – gry wideo mimo dostarczania organizmowi wielu bodźców, wspomagają jego koncentracje. Z góry narzucone cele pozwalają unikać rozproszenia uwagi.
  • Współpraca w zespole – wiele gier z trybem wieloosobowym wymaga współpracy. Uczniowie, którzy grają online, lepiej radzą sobie z projektami i pracami grupowymi niż inni rówieśnicy.

Gry mogą szkodzić

Gry mogą negatywnie wpływać na rozwój dziecka (wzmagać w nim agresje), jeśli nie są dopasowane do jego wieku. Kupowanie tytułów brutalnych 12-latkowi - które mają na pudełku znaczek PEGI 18+ (oznaczenie kategorii wiekowej) - jest skrajnie nieodpowiedzialnym zachowaniem. Wybierając grę w sklepie, warto więc zwracać uwagę na kategorie wiekowe oraz oznaczenia (produkcje dla dorosłych mogą zawierać takie elementy jak - strzelanie, seks czy narkotyki).


Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady