Metody pracy z dzieckiem z zespołem Downa w przedszkolu

Dziecko w przedszkolu
Fot. © eleonora_os/Fotolia.com

Dziecko z zespołem Downa powinno chodzić do przedszkola integracyjnego. Kontakt z osobami pełnosprawnymi nauczy malucha samodzielności, wyrażania siebie i samoakceptacji.

 

Pierwszy opisany przypadek zespołu Downa pochodzi z 1866 roku. Wiąże się z obecnością w organizmie dodatkowego chromosomu. Zespół Downa jest zaburzeniem genetycznym, a dziecko z tą dolegliwością powinno uczęszczać do przedszkola integracyjnego.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD WIDEO

POLECAMY: Kasia gotuje z Polki.pl: świąteczne ciastka

Czym jest zespół Downa?

Zespół Downa jest wadą genetyczną, która pojawia się na skutek obecności w organizmie dodatkowego chromosomu o numerze 21. Wbrew powszechnym opiniom, zespół Downa nie jest chorobą, lecz zaburzeniem. W czasie ciąży chromosomy numer 21 powinny się rozdzielać, lecz z powodu wadliwych genów i nadmiaru materiału genetycznego, nie dochodzi do tego. W ten sposób dziecko rodzi się z zespołem Downa, ma 47 chromosomów (zamiast 46) oraz jest upośledzone fizycznie i umysłowo. Dodatkowy chromosom 21 może znajdować się w plemniku lub komórce jajowej.

Jakie są dzieci z zespołem Downa?

Dzieci z zespołem Downa mają skośne, wąskie powieki, powiększony język i krótką szyję.

 

Poza tym osoby z tą wadą genetyczną charakteryzują się następującymi cechami:

  • twarz jest płaska (nos jest spłaszczony, a kości policzkowe wypukłe),
  • na tęczówce oka pojawiają się białe plamki,
  • tył głowy jest spłaszczony,
  • uszy są nisko osadzone i niewielkie,
  • wargi są małe i wąskie,
  • na szyi i po jej bokach występują fałdy skóry,
  • dorosła osoba jest niska (ma około 140-150 centymetrów wzrostu),
  • kilkanaście razy do roku występują infekcje,
  • pojawiają się skłonności do chorób serca,
  • trudno porozumieć się z osobą z zespołem Downa, gdyż może seplenić lub mówić niewyraźnie,
  • występują trudności w nauce i zmiany nastroju,
  • pojawia się problem z koncentracją,
  • niektóre osoby mogą być agresywne i impulsywne.

Jakie są cele pracy z dzieckiem z zespołem Downa w przedszkolu?

Dzieci z zespołem Downa powinny uczęszczać do przedszkoli integracyjnych. Należy stworzyć maluchom szansę obcowania z dziećmi pełnosprawnymi.

 

Dzięki temu osoby z zespołem Downa nauczą się:

  • porozumiewania z otoczeniem,
  • rozumienia, co jest normą, a co nie,
  • wysławiania się,
  • wyrażania siebie,
  • samodzielności i niezależności w codziennym życiu,
  • akceptacji siebie i innych dzieci.

Praca z dzieckiem z zespołem Downa

Dzieci z zespołem Downa powinny robić w przedszkolu wszystko to, co dzieci pełnosprawne. Maluch prawdopodobnie będzie potrzebował więcej czasu na wykonanie zadań, jednak nauczyciel powinien okazać mu cierpliwość. Dzieci z zespołem Downa należy traktować na równi z innymi maluchami. W przypadku problemów emocjonalnych warto skierować przedszkolaka do psychologa bądź pedagoga. W ten sposób dziecko z zespołem Downa ma szansę nauczyć się samodzielności, niezależności i zaakceptować swoją wadę.

 

Wskazane są następujące metody pracy:

  • Zabawy integracyjne - dzięki nim maluch dowie się, że w każdej relacji obowiązują normy i zasady, a przy tym poczuje się wartościowy i zaakceptowany.
  • Zajęcia artystyczne (malowanie, rysowanie, śpiewanie, teatr) - nauczą przedszkolaka wyrażania emocji.
  • Gimnastyka, zabawy ruchowe oraz spacery - służą wyładowaniu nadmiaru energii.
  • Nauka podstawowych czynności (mycie rąk przed posiłkiem, korzystanie z toalety, używanie sztućców) – dziecko nauczy się radzenia sobie w codziennych sytuacjach.

     

  • Fotelik samochodowy powinien być dopasowany do wagi i wzrostu dziecka. Jak wybrać fotelik samochodowy dla dziecka
  • Naukę jazdy na rolkach można zacząć od utrzymania równowagi. Jak nauczyć dziecko jazdy na rolkach
  • Zespół ADD uznaje się za podtyp ADHD. Spokojne dziecko też może mieć ADHD

 

Najczęściej czytane

 

Nasze akcje

Konkursy

Top Video

Top Galerie

Najczęściej czytane porady

Nasze akcje